hoelang mag je per dag maximaal op school zitten (vmbo & mbo)?

hoe lang mag een lesdag maximaal duren op het vmbo & mbo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22K

Antwoorden (3)

Er is geen maximum, maar ik denk minstens 5/6 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemiddelde schooltijd per week is tussen de 32 en 36 uur. Een echt maximum is er niet maar de lessen behoren gelijkmatig over de week te worden verdeeld. Dit is gebaseerd op het minimale vastgestelde uren per jaar dat er les gegeven moet worden. Ook hier is geen maximum bepaald.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoeveel-uur-les-heeft-mijn-kind-in-het-voortgezet-onderwijs-vo.html
ronron1212
11 jaar geleden
Er is geen wet over de lengte van een schooldag, wel over het aantal uur per jaar (bron) en dus per week (het aantal uren per jaar delen ze door het aantal schoolweken even afgezien van toetsweken etc).

VMBO: 1 en 2: minstens 1040 uur (in het toezicht door de inspectie wordt in schooljaar 2012/2013 uitgegaan van 1000 uur).
3 minstens 1000 uur
4 (examenjaar) minstens 700 uur

Ergens een lange dag in de week betekent dus ergens anders een korte dag maar er zijn maar weinig scholen met een negende lesuur op een dag en van een tiende heb ik nog nooit gehoord.

Overigens is het aantal uur per jaar gerekend in klokuren van 60 min omdat scholen verschillende lesuren hebben (45 min, 50 min maar soms ook 70).

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja het MBO nog: Studenten in het middelbaarberoepsonderwijs (mbo) hebben recht op een minimaal aantal lesuren. Deze zogenoemde onderwijstijd is wettelijk vastgelegd. In het mbo is de onderwijstijd 850 uren per schooljaar voor voltijdopleidingen.