Door mijn onzekerheid zat ik niet goed in mijn vel en deed ik het slecht op school waardoor ik nu op een andere school zit. Hoe hiermee om te gaan?

Ik zit dus op een andere school omdat ik het slecht deed omdat ik niet lekker in mijn vel zat door onzekerheden etc. Nu zit ik op een andere school, maar dat maakt me alleen maar meer onzekerder omdat ik nu helemaal niemand ken en ik word hier hartstikke depressief van omdat ik veel te veel nadenk over wat anderen van mij vinden en daardoor een beetje in een hoekje kruip. Zo zak ik alleen maar lager in niveau terwijl ik havo (mijn oude school) gemakkelijk aan kan! Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Nu goed je best doen. Ik ging van vwo naar vmbo, toen mbo en nu hbo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een nieuwe start maken, en probeer ook te achterhalen of je onzekerheid écht de oorzaak is van je ''slechte'' school resultaten. Soms kan het een andere oorzaak hebben. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer GWN door te zetten wat wil je anders doen? (denk niet aan...)

Het beste antwoord

Je af en toe onzeker voelen ,is heel gewoon! Echt geloof me, niemand is 100% zeker van zichzelf. Het kan echter funest zijn als je zo onzeker bent dat je er dagelijks last van hebt.
Onzekerheid heeft te maken met angst. Angst dat je niet goed genoeg bent, er niet leuk genoeg uitziet, dat je verkeerde keuzes maakt en vooral angst dat anderen dat ook vinden. Door deze angst neemt het vertrouwen in jezelf af en je gaat zelf geloven dat niets wat je doet nog goed kan zijn. Indien je dit voort laat kabbelen kan het zelfs een sociale fobie worden en het is goed dat je zelf inziet dat je er iets aan moet doen.

Het is dus zaak om aan je zelfvertrouwen te werken. Heb je veel zelfvertrouwen dan is het makkelijker om aan je onzekerheden te werken. Je durft hier dan aan te werken.
Heb je weinig zelfvertrouwen, dan is dat veel moeilijker.
Je ziet dan vooral wat je niet kan in plaats van wat je wel kan.

Bedenk goed dat JIJ uniek bent en ook jij hebt talenten die een ander niet heeft. Denk dan ook aan jezelf en niet aan wat anderen evtl van jou denken. Jij bent immers jezelf en daarom waardevol. IK ben IK en daar moet je het maar mee doen!!
Geef jezelf hardop pep-talk!!
Wil je iets aan jezelf veranderen? Doe dan alsof je al zo bent. Zeg niet; "ik word zelfverzekerder", maar; "ik ben
zelfzeker!"
Denk en spreek positief. Het is niet; "Ik ben niet meer onzeker", maar: "ik heb zelfvertrouwen!"
Bij pep-talk horen positieve emotionele woorden als gelukkig en enthousiast en geen "misschien" en "eventueel".
Zelf pep-talk mag je niet vergeten.Blijf ze denken en zeggen en zet ze op papier. Hang dit op op plaatsen waar je steeds weer komt en ze moet lezen.
Deze pep-talk kan je ook gebruiken om je doorzettingsvermogen te vergroten en met negativiteit van jezelf en anderen om te leren gaan. Wat op zich ook weer je zelfvertrouwen ten goede komt.

Het is best een lange weg en als je er niet uitkomt is er altijd de mogelijkheid om eens een assertiviteitstraining te doorlopen. Bij mijn bron is de mogelijkheid om je online te trainen hierin en het is gratis. Lees de site eens door en doe eens een test (bovenin de balk) om bijv. jouw sterke kanten te ontdekken. Vaak bieden scholen ook zo'n test aan om je zelfvertrouwen te verhogen bij bijv. faalangst.
Praat er eens over met jouw mentor/decaan of bij jouw huisarts. Die kan ook evtl. doorverwijzen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goede benadering volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!! Volgens mij ook!!!!

Andere antwoorden (1)

Wat mij hielp om een band te krijgen met klasgenoten in een nieuwe klas, was om met de hele klas uit eten te gaan. Iedereen die meeging vond het gezellig en ik leerde een heleboel mensen kennen.

Wat je ook kunt proberen is een cursus sociale vaardigheden. Hier leer je allerlei manieren om makkelijker contact te maken en toch jezelf te blijven. In alle steden zijn er wel zulke cursussen.

Op de havo zit je nog in een klas met mensen die allemaal wat anders willen. Probeer je te focussen op goede cijfers voor je vervolgopleiding. Op je vervolgopleiding kom je in een klas met mensen met wie je veel meer interesses gemeen hebt. Dat zal helpen contact te maken.

Ten slotte een boek dat mij erg geholpen heeft met mijn sociale angst (ik durfde op een gegeven moment niet meer naar buiten en heb jaren binnen gezeten...): het boek heet 'Zo maakt u vrienden en goede relaties' en het is geschreven door Dale Carnegie. Er staan veel tips in, bijv. een gesprek beginnen met iemand kun je doen door diegene een paar vragen te stellen over hetgeen hij/zij geïnteresseerd in is of door iets op te merken wat je beiden ziet/hoort/meemaakt ("Goh, zie jij ook zo op tegen het proefwerk Aardrijkskunde?").

Succes!