deel/geheel * 100

Toegevoegd na 52 seconden:
als je een stijging of daling wilt uitrekenen:

nieuw - oud
--------------- * 1000
oud

Toegevoegd na 1 minuut:
die eerste voor de duidelijkheid:

deel
--------- * 100
geheel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag een motivatie voor de min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is die min omdat het een onduidelijk en ingewikkeld antwoord is. Een leek begrijpt dit niet. (de min is niet van mij)
1 procent is eenhonderdste deel van de waarde.
dus deel het getal door 100 en je weet wat 1 % is.
wil je weten wat 5 % van dat getal is dan vermenigvuldig je met 5
als voorbeeld:
je getal is 50
1 % is 0,5
10% is dan 10 x 0,5=5
8 &=8 x 0,5=4
80% =80 x 0,5= 40
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
ja ,niet zo handig van me, beetje de draad kwijtgeraakt in die getallen
Om een percentage goed te berekenen moet je eerst bepalen wat de 100% is en wat de waarde is waarvan je percentage wilt weten. Dit klinkt ingewikkeld, maar ik zal een voorbeeld geven,

Stel een in een klas zitten 20 kinderen en van deze kinderen zijn 15 kinderen een meisje.
Dan is de klas van 20 kinderen het totaal van 100% en de 15 meisjes het onbekende percentage dat je wilt berekenen.

Dit percentage bereken je alsvolgt:
(deel / totaal) x 100

In het voorbeeld is het dus:
(15 / 20) x 100 = 75%

Maar soms is het deel groter dan het geheel. De berekening blijft hetzelfde maar het percentage komt dan boven de 100.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Procenten reken je uit door: 100 procent te vermenigvuldigen met het aantal waar je het percentage van moet weten en dit te delen door het aantal wat staat voor die honderd procent:
100 x perc.aant : 100%aantal = .... jouw percentage.
voorbeeld: Je hebt 75 mensen waarvan 25 vrouw. Hoeveel procent is dit van die 75?
100 x 25 : 75 = ... ja, inderdaad 33,333333333 procent