Kun je diergeneeskunde studeren met trillende handen?

Ik wil graag diergeneeskunde gaan studeren in Utrecht, maar ik kan mijn handen nooit helemaal stil houden. Het is niet zo dat ze heel erg trillen of spastisch zijn ofzo, maar als ik mijn handen in de lucht houd bewegen mijn vingers altijd iets van een millimeter op en neer. Kan ik nu gewoon diergeneeskunde studeren of moet je daarvoor een vaste hand hebben(voor operaties en dergelijke)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vast hand is altijd wel een vereiste eigenschap voor chirurg o.i.d. , maar ik denk dat operaties zoals hechtingen, bot verwijderen, castratie etc. niet op de milimeter nauwkeurig hoeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Kun je diergeneeskunde studeren met trillende handen?" Je kunt het prima studeren met trillende handen, maar of je het beroep daarna ook kunt uitoefenen is nog de vraag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar worden de trillende handen door veroorzaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee, ik heb gewoon altijd al trillende handen gehad, vriend van mij heeft het ook maar dan nog erger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ook moeite met schrijven? Want in de lucht houden is iets anders als je hele fijne motoriek nodig hebben , zoals bij operaties (heel veel voorkomend, natuurlijk : sterilisaties en castraties bij honden en katten : denk chihuahua.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb (afgezien van een lelijk handschrift) geen problemen met schrijven, en dat komt denk ik omdat de pen mijn hand dan ondersteunt. Ik heb ook geen trillende handen als ik ze bijvoorbeeld op tafel leg.

Antwoorden (3)

Vergelijk het eens met iemand die stottert,er komt vaak geen complete zin uit zijn/haar mond.
Maar laat ze eens zingen. Vlekkeloos!

Ik vermoed dat het bij jouw a.s. studie ook zo zal gaan. Als het nodig is, een vaste hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je kunt sowieso dan diergeneeskunde studeren. al zou je misschien geen operaties kunnen uitvoeren. er is ook altijd een diagnose nodig als een dier ziek is. net als bij mensen. vaak stelt de arts de diagnose en voert een verpleegkundige de handeling uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook diergeneeskunde gestudeerd (in Spanje dan, maar dat maakt geen verschil), en ik kan je vertellen dat je met deze studie veel meer kan doen dan alleen operaties verrichten.

Als je wil diergeneeskunde studeren om in een praktijk voor kleine huisdieren te gaan werken, en operaties verrichten, dan is het geen overbodige luxe dat je een keertje naar de faculteit gaat om te vragen hoe het zit. Ze organiseren open dagen, maar je kan ook een afspraak maken met een leraar chirurgie en je probleem met hem bespreken.
Als je toch liever wil werken met grote dieren (koeien, paarden, schapen...) dan is dat een veel kleiner handicap, maar ik zou toch eerst advies zoeken bij de faculteit.

In ieder geval kan je veel meer doen buiten de praktijk. Ik ben zo'n voorbeeld van!
Binnen de studie heb je ook de mogelijkheid om te specialiseren in levensmiddelentechnologie. Dan kom je in de wereld van de levensmiddelenindustrie (waar ik dus werkzaam ben), en daar heb je ongelofelijk veel mogelijkheden. De dieren die je zal zien zijn meestal dood, of staan op het punt om dood te gaan (b.v. in een slachthuis) Klinkt niet zo aantrekkelijk misschien voor een dierenarts in spe, maar ik kan je verzekeren dat het buitengewoon gevarieerd en leuk werk is.
En als je toch met levende dieren te maken wil hebben, dan heb je nog heel veel mogelijkheden zonder dat je hoeft te opereren, waar dus je trilling misschien toch een beperking is.
Je kan uiteraard ook als onderzoeker verder in een laboratorium. Dat biedt ook heel veel mogelijkheden! Ik heb dat ook de eerste 5 jaar na mijn studie gedaan, en pas daarna maakte ik de switch naar de wereld van de levensmiddelentechnologie.

Ik zou zeggen: volg je gevoel en je hart, en doe vooral wat je leuk vindt, maar informeer eerst naar alle mogelijkheden die de studie biedt, want er zit écht veel meer in dan poezen steriliseren en vaccins prikken, en ga een keer langs bij de faculteit.

Veel succes en wijsheid toegewenst... toekomstige collega!!