kans of kwijtschelding studie schuld, opleiding begonnen terwijl afgekeurd wajong?

Beste lezers,
Mijn vriendin heeft in 2007 op advies van school wajong aangevraagd, de wajong heeft haar voor 80% tot 100% afgekeurd.
Ze is zeer beperkt in lezen schrijven en rekenen.
in het jaar 2008 is ze begonnen met een 3 jarige opleiding tot kinderleidster, helaas lag het tempo van de klas te hoog en kon de school niets voor haar betekenen.
Ze is uiteindelijk op advies van de school ook met haar opleiding gestopt.
haar studieschuld bedraag +- 2500€, is dit kwijt te schelden door duo, bestaan er regelingen voor dit soort situaties?
mvg barry

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Ik kan uit je bericht niet achterhalen op welk niveau ze de opleiding heeft gevolgd. Als ze een MBO-opleiding heeft gevolgd op niveau 1 of 2 hoeft ze volgens mij de studiefinanciering niet terug te betalen. Dat zou je eerst uit moeten zoeken.

En laat haar anders toch gewoon contact opnemen met DUO. Als ze op dit moment geen inkomen heeft of te weinig, kan ze een draagkrachtmeting aanvragen. Dat is ene formulier dat je bij DUO aanvraagt, waarop je de inkomsten over een bepaald jaar aangeeft. Als deze onder een bepaald bedrag liggen, voor een heel jaar, dan hoef je over dat jaar niet terug te betalen.

Het afbetalen schuift dan op. Je moet die meting wel ieder jaar opnieuw aanvragen. Als je (helaas) 15 jaar lang te weinig zou verdienen, los je dus niet af.

Hieronder een dele van de tekst van DUO. Ze kijken in principe naar het inkomen van twee jaar geleden, tenzij je goed redenen hebt om het huidige jaar te laten tellen. En studiefinanciering is geen inkomen. Als je door een eigen bedrijf minder inkomen hebt, gaan ze niet uit van een ander jaar.

DUO
Komt u bij de terugbetaling van uw studieschuld in financiële problemen, dan kunt u draagkrachtmeting aanvragen. Bij draagkrachtmeting bepaalt DUO aan de hand van uw inkomen (en dat van een eventuele partner) hoeveel u kunt terugbetalen.

DUO vindt het niet wenselijk dat mensen met een minimuminkomen een bedrag moeten terugbetalen. Daarom is het beleid dat wanneer u alleenstaand bent en een minimuminkomen heeft, uw draagkracht op nihil wordt gesteld. Onder minimuminkomen verstaat DUO verzamelinkomen of belastbaar loon (dat je opgeeft bij de belastingen) dat lager is dan het draagkrachtvrije bedrag. De draagkrachtvrije bedragen staan in onderstaande tabel. Dit bedrag is gebaseerd op de hoogste uitkering voor een alleenstaande, vermeerderd met 5% opslag.

Draagkrachtvrije bedragen
Jaar zonder alleenstaande met alleenstaande
ouderkorting ouderkorting
2010 € 15.695,00 € 19.513,00
2009 € 15.430,80 € 19.265,40
2008 € 15.057,00 € 18.438,00
2007 € 14.616,00 € 18.007,50
2006 € 14.285,25 € 17.582,25

DUO stelt uw draagkracht automatisch vast op € 0,- wanneer u in het peiljaar een inkomen heeft dat ligt onder dit draagkrachtvrije bedrag. Bij een aanvraag voor draagkrachtmeting voor het jaar 2009 wordt gekeken naar het inkomen in 2007. Dit is dan het peiljaar.