Ik ga weer naar school en ben 18, Kan school mij verplichten tot gym en evt. uitjes?

Toegevoegd na 4 minuten:
Tevens mee met uitjes met de klas is dat verpliicht, Bedoel ben 18 ga voor ICT naar school en niet voor gym of uitjes.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ze kunnen je niet dwingen, maar mijn ervaring is dat als je niet meedoet, je een onvoldoende krijgt voor die lessen/opdrachten. Toegevoegd na 3 minuten: Uitjes met de klas, zoals bijv. als klassenuitje gaan bowlen, ben je niet verplicht. Denk alleen dat als je nooit meegaat, het wel ten koste gaat van je reputatie.

Als die uitjes onder schooltijd vallen dan wordt het spijbelen als je niet meedoet. Net zoals dat voor gym geldt. Maar ik neem aan dat je pas begonnen bent met de studie, dus kijk het even aan hoe strikt het er aan toegaat.

Sommige uitjes of schoolverplichtingen kunnen studiepunten opleveren. Denk er ook aan dat eventuele problemen met de leiding van school kunnen ontstaan. Tevens kun je op je 18de nog wel leerplichtig zijn ivm schooljaren. Ook sociaal contact en een beetje beweging doen de gemiddelde ICT'er geen kwaad.

Theoretisch gezien kunnen ze je tot niets dwingen, omdat je niet meer leerplichtig bent, maar de school kan wel het besluit nemen je te schorsen of niet meer toe te laten tot andere lessen.

Je schrijft je in bij een school. Een school heeft een regelement. Jij hebt je bij inschrijving verbonden aan de reglement (zelfs al heb je dat niet gelezen). De vraag is dus wat er in dat reglement staat over participatie aan lessen. Is in te zien. Maar het is niet waarschijnlijk dat dat voor een 18 jarige anders zou zijn dan voor een 17 jarige.

Als je je overal aan onttrekt, kun je best een probleem krijgen. Op een school (of werk, of sportclub, enz.) maak je ook deel uit van een groep en dat is ook belangrijk. Het betekent niet dat je slaafs alles mee hoeft te doen, zoals meegaan met de modegrillen van die groep (qua kleding, elektronica, taalgebruik enz.), maar als je je echt onttrekt aan alle groepsactiviteiten kom je echt alleen te staan terwijl de rest wel onderlinge banden heeft. Daar kun je zeker last van krijgen als je bijvoorbeeld eens steun van iemand nodig hebt, zoals wanneer je aantekeningen wilt overnemen als je een les gemist hebt, enz. Het lijkt mij geen gezonde situatie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100