Ik ga weer naar school en ben 18, Kan school mij verplichten tot gym en evt. uitjes?

Toegevoegd na 4 minuten:
Tevens mee met uitjes met de klas is dat verpliicht, Bedoel ben 18 ga voor ICT naar school en niet voor gym of uitjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je 18 bent maken ze geen uitzondering lijmt mij logisch. Gewoon onvoldoende, schorsing of afwezigheid toch? Dan kom je denk ik wel in de problemen mee..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en met lijmt bedoel ik natuurlijk lijkt*

Antwoorden (6)

Ze kunnen je niet dwingen, maar mijn ervaring is dat als je niet meedoet, je een onvoldoende krijgt voor die lessen/opdrachten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Uitjes met de klas, zoals bijv. als klassenuitje gaan bowlen, ben je niet verplicht. Denk alleen dat als je nooit meegaat, het wel ten koste gaat van je reputatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Hij heeft het niet over lessen of opdrachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je reputatie? Naar andere mensen toe ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gym zie ik als les, gymles. En bij uitjes, zoals bijv. naar een bedrijf, kan je ook vaak opdrachten. Ja, ik bedoel naar anderen toe. Ik had op school ook een klasgenoot die nooit meeging. De anderen vonden dat niet leuk en dat kreeg hij ook zeker te horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja uitjes naar bedrijven dat is wel primá maar bedoel dagjes pretpark etc. Dan besteed ik die tijd liever aan iets anders. Met Reputatie ja, Eigenlijk maakt het mij persoonlijk niet uit hoe mensen denken over me.
Als die uitjes onder schooltijd vallen dan wordt het spijbelen als je niet meedoet. Net zoals dat voor gym geldt. Maar ik neem aan dat je pas begonnen bent met de studie, dus kijk het even aan hoe strikt het er aan toegaat.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb destijds bbl gedaan. Ben toen gestopt. Nu wil ik ICT Doen wat echt bij me past. Maar zie echt heel erg tegen gymmen op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gym stelt niet zoveel meer voor op MBO of HBO :-)
anneliez
11 jaar geleden
Wacht het even af, misschien valt het mee. Worden er leuke sporten gedaan (kan me niet voorstellen, ik spijbelde met gym ook vaak, deed niemand moeilijk over)
Sommige uitjes of schoolverplichtingen kunnen studiepunten opleveren. Denk er ook aan dat eventuele problemen met de leiding van school kunnen ontstaan.

Tevens kun je op je 18de nog wel leerplichtig zijn ivm schooljaren.

Ook sociaal contact en een beetje beweging doen de gemiddelde ICT'er geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch gezien kunnen ze je tot niets dwingen, omdat je niet meer leerplichtig bent, maar de school kan wel het besluit nemen je te schorsen of niet meer toe te laten tot andere lessen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft je in bij een school.
Een school heeft een regelement.
Jij hebt je bij inschrijving verbonden aan de reglement (zelfs al heb je dat niet gelezen).

De vraag is dus wat er in dat reglement staat
over participatie aan lessen.

Is in te zien.

Maar het is niet waarschijnlijk dat dat voor een 18 jarige
anders zou zijn dan voor een 17 jarige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je overal aan onttrekt, kun je best een probleem krijgen. Op een school (of werk, of sportclub, enz.) maak je ook deel uit van een groep en dat is ook belangrijk. Het betekent niet dat je slaafs alles mee hoeft te doen, zoals meegaan met de modegrillen van die groep (qua kleding, elektronica, taalgebruik enz.), maar als je je echt onttrekt aan alle groepsactiviteiten kom je echt alleen te staan terwijl de rest wel onderlinge banden heeft. Daar kun je zeker last van krijgen als je bijvoorbeeld eens steun van iemand nodig hebt, zoals wanneer je aantekeningen wilt overnemen als je een les gemist hebt, enz. Het lijkt mij geen gezonde situatie.