Ik heb gehoord dat je als je naar de middel bare school gaat van sociaal dienst een laptop krijgt, krijg je geld voor de laptop of de laptop zelf?

En wanneer krijg je deze binnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord. Ga je dan voor het eerst naar de middelbare school?
Als het goed is ben je dan sinds gisteren al begonnen toch? Hebben ze het je daar niet verteld dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C4th, er is nog geen enkele VO school begonnen deze week, het VO heeft een week langer dus de eerste begint volgende week maandag pas.

Het beste antwoord

Dat gaat in elk geval niet vanzelf. Er zijn regelingen van de sociale dienst - de Bijzondere Bijstand - waar je in bepaalde gevallen een beroep op kunt doen als je een heel laag inkomen hebt. Als je iets absoluut nodig hebt (bijv. een koelkast of medische kosten) en je hebt bijvoorbeeld een Bijstandsuitkering, of een inkomen dat daar maar net boven zit, dan kun je daar soms voor in aanmerking komen. Tegenwoordig wordt er steeds minder toegekend aan bijzondere bijstand.

Als je zo'n aanvraag doet, zal er gekeken worden naar vooral deze twee dingen: 1) de hoogte van het inkomen, mogelijkheden om te sparen, vermogen etc. en 2) de noodzaak van hetgeen je aanvraagt. Allereerst moet dus duidelijk zijn dat iemand echt een laag inkomen heeft en niet had kunnen sparen voor de uitgave, en vervolgens zal er gekeken worden of wat je aanvraagt - in dit geval een laptop - echt nodig is. Als er bijvoorbeeld al een computer is in huis, dan zal een laptop niet nodig zijn voor het kunnen maken van werkstukken. En omdat een computer tegenwoordig in bijna elk huishouden aanwezig is, denk ik niet dat er veel gemeentes zullen zijn die een laptop zien als iets wat in aanmerking komt voor Bijzondere Bijstand. Dat wil niet zeggen dat er geen gemeentes zijn die het doen, maar ik acht de kans erg niet groot.

Dat ligt anders wanneer je een laptop nodig hebt omdat je vanwege een handicap niet kunt schrijven, en voor het maken van aantekeningen een laptop nodig hebt. Eerder werd in zo'n geval een laptop door het UWV vergoed, maar dat is niet meer. Omdat tegenwoordig bijna elke student een laptop heeft, kan het niet meer worden gezien als specifiek hulpmiddel. Dat betekent wel dat als je om deze reden een laptop aan zou vragen bij de sociale dienst, je wat meer kans maakt hem daar wél vergoed te krijgen.

Iets waar je rekening mee moet houden, is dat tegenwoordig steeds vaker de bijzondere bijstand als lening wordt toegekend. Sommige gemeentes verwijzen eerst naar de volkskredietbank, en kennen pas bijzondere bijstand toe als iemands situatie zo beroerd is dat zelfs de volkskredietbank geen lening meer wil geven, en sommige gemeentes beoordelen zelf in hoeverre iemand in staat is om een lening af te betalen, en bepalen op grond daarvan of de bijzondere bijstand - wanneer die wordt toegekend - als lening of als gift verschaft wordt.

Het zou in bepaalde gevallen dus mogelijk kúnnen zijn, maar is in elk geval niet zo gemakkelijk en vanzelfsprekend als jou blijkbaar verteld is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik ken geen middelbare school in mijn omgeving, waar je standaard een laptop nodig hebt, en dus kan ik me niet voorstellen dat deze word vergoed.
Mischien als je naar een middelbare school gaat waar ze de boeken (deels) vervangen hebben door digitale bestanden dat dit wel is, maar dat zou dan van de school zelf afhangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt per school. Sommige scholen geven geen laptops, andere tablets of kopen een paar laptops zelf, en houden die op school. Er zijn ook scholen die per persoon kijkt of het een laptop nodig heeft. Bijvoorbeeld i.v.m dyslexie. Bij die scholen geeft de sociale dienst meestal een bepaald budget voor een laptop omdat het ook per persoon verschilt wat voor laptop het nodig heeft. En er zijn natuurlijk scholen die gewoon laptops geven.

Het verschilt dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn gebieden in Nederland waarbij ouders de mogelijkheid krijgen om voor scholieren geld voor een pc te krijgen, mits de financiele omstandigheden erg problematisch zijn.

Zo is er bv in de gemeente Veluwerand de volgende regel:

Heeft u een kind, of meerdere kinderen, in de leeftijd van twaalf tot en met zeventien jaar? En was uw inkomen de afgelopen twaalf maanden lager dan 110 procent van de bijstandsnorm? En heeft u weinig of geen spaargeld of vermogen? Dan kunt u eenmalig een bedrag van € 700 aanvragen voor de aanschaf van een computer. Dit bedrag wordt slechts één keer per huishouden toegekend.
Onder een computer wordt zowel een pc met monitor als een laptop verstaan. Als betaling vooraf voor u niet mogelijk is, dan kunt u met de Sociale Dienst Veluwerand een regeling treffen.

Of jouw gemeente ook dergelijke regeling heeft, en of jouw gezin hiervoor in aanmerking komt, zullen je ouders even moeten navragen bij de sociale dienst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij bovenstaande gemeente moet je dus eerst de aanvraag doen. Wanneer deze wordt goedgekeurd (waar wel enige tijd overheen kan gaan) kun je de laptop gaan kopen of, wanneer je het niet kunt voorschieten, een regeling treffen.
Het kan dus wel even duren voordat je de laptop ook echt op schoot hebt liggen.
Snel aanvragen dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je ook welke gebieden ( ik woon in R'dam Noord )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vraag gewoon even bij het CWI, daar krijg je direct een antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin, ik koop al jaren een prima laptop voor rond de 400 euro van HP
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohja je ANTWOORD is natuurlijk geen onzin maar die 700 euro is veel te veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze bedoelen dus ook printer etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Printer kost 50 euro ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk niet bij de sociale dienst, Iliasftw, maar dat het inderdaad kan weet ik wel. Vandaar mijn antwoord.
Zoals biga al zegt: Ga even informeren bij je gemeente, dan ben je gelijk helemaal op de hoogte!