Welk niveau zou ik nodig hebben als ik de opleiding journalistiek wil doen?

Ik zit momenteel op het niveau VMBO-BK en ik wil graag iets in de journalistiek doen. Welk niveau heb ik nodig als ik iets in de journalistiek wil doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (3)

je hebt minimaal een havo opleiding nodig, of je kunt doorstromen van een mbo opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een mbo opleiding journalistiek. Dit is een MBO4 opleiding en na jouw BK kun je vaak een MBO3 opleiding doen en dan door naar een MBO4 opleiding.

Je hebt natuurlijk ook journalistiek op HBO nivo maar MBO is er nu dus ook: http://www.rocasa.nl/utrecht/opleiding/mhbo-journalistiek-en-communicatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het klopt wat pelle zegt kun je ook naar niveau 4 mbo. Door goede cijfers en motivatie
wat heb je nodig? je hebt een basis nodig die minimaal havo is.
heb je nog een paar jaar te gaan, maar na de hbo-opleiding gaan er deuren voor je open, wat kun je er mee worden:

de nu volgende info komt uit onderstaande bron:

Met een diploma als journalist kun je alle kanten op. Afhankelijk van je gekozen specialisatie kun je aan de slag als:

dagbladjournalist
persvoorlichter/woordvoerder
communicatiemanager
PR-functionaris
radio- of televisieproducer
programmamaker voor radio of televisie
(hoofd)redacteur bij een vakblad of ti

Welke toelatingseisen zijn er?
>>>Als vooropleidingseis geldt een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Buitenlandse studenten moeten de Nederlandse taal in woord en geschrift voldoende beheersen. Het NT-2 examen is voor de opleiding Journalistiek niet voldoende. De vooropleiding moet in ieder geval vergelijkbaar zijn met het Nederlandse havo-examen.

>>>Voldoe je niet aan de vooropleidingseis en ben je 21 jaar of ouder? Je kunt dan deelnemen aan een toelatingsonderzoek. Rond je de toets positief af, dan kun je alsnog meedoen met de lotingsprocedure. De opleiding Journalistiek kent namelijk een numerus fixus. Dit houdt in dat er jaarlijks maar een beperkt aantal studenten aan de opleiding kan beginnen.

Hbo-opleiding Journalistiek

>>>De hbo-opleiding Journalistiek leidt op tot allround journalist bij dagbladen, tijdschriften, radio en televisie en digitale journalistieke media. Met deze opleiding raak je thuis in de verschillende media en leer je omgaan met belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen en met informatiemanagement. De opleiding biedt ook een goede basis voor beroepen als communicatieadviseur of persvoorlichter/woordvoerder. De opleiding is zowel in voltijd als in deeltijd te volgen.

>>>Verschillende hogescholen bieden alleen een vierjarige opleiding in voltijd aan. Bij enkele hogescholen bestaan deeltijdvarianten met een duur van drie en vier jaar. De Christelijke Hogeschool Windesheim biedt ook de mogelijkheid tot een versnelde opleiding. De Christelijke Hogeschool Ede gebruikt de Bijbel als vertrekpunt.