Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben uitgeloot voor opleiding maar wel decentraal geselecteerd, hoe zit het nou?

Ik had ingeschreven voor opleiding mondzorgkunde. Ik kreeg een brief dat ik decentraal geselecteerd was en kreeg plaats 81 (er mogen 70 in) en ik er was ook een loting waar ik uitgeloot werd. Waarom doen ze decentrale selectie als er toch een loting is? En kan ik alsnog geplaats worden?

En nog 1 extra vraag: kan ik me NU aanmelden voor dezelfde opleiding in een ander school waar geen loting is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
838

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De decentrale selectie (ook: decentrale toelating of selectie door instellingen) is een regeling waarmee aankomende studenten een plaats kunnen krijgen in sommige opleidingen van hoger onderwijs in Nederland. De opleidingsinstellingen (hogescholen en universiteiten) mogen bij numerus fixus-opleidingen een gedeelte van de plaatsen zelf vergeven. De overige plekken worden vergeven door de centrale selectie: een gewogen loting.
-----------
Ze kunnen dus beiden naast elkaar voorkomen. Lees de bron even, je bent dus geselecteerd op basis van iets wat de opleidingen zelf mogen bepalen, bijv affiniteit of prestaties.
-----------
Als jij je nu nog kunt inschrijven bij een opleiding zonder loting dan mag dat natuurlijk. Je hebt ook altijd nog kans dat er 11 voor jou alsnog iets anders gaan doen en je wel in aanmerking komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dus ik was eigenlijk ook niet decentraal geselecteerd. Ik was in de war gebracht, want in de brief stond dat ik decentraal geselecteerd was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat ben je wel maar je staat niet bovenaan. Kun je niet ergens naar toe bellen voor meer informatie.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding