Is het nog mogelijk om een schoolachterstand van 3 jaar in de vakken GS en FR nog in te halen op havo niveau?

Ik ben een meisje van 18 jaar, met een afgeronde vmbo-t diploma. Ik wilde graag doorstromen naar de havo, maar mijn cijfers waren het probleem. Ik ben toen een opleiding tot Maatschappelijk werker gaan volgen op het ROC van Amsterdam. Helaas bleek dit een grote fout te zijn, en ik had het gevoel niet genoeg te leren.

Om te kijken wat ik nou werkelijk wil heb ik een beroepentest gedaan bij het waterink instituut in Amsterdam. Hieruit kwam dat ik qua 'intellect' de havo aan zou kunnen. Hiervanuit hier heb ik me ingeschreven op het Luzac lyceum, omdat ik heel graag logopedist wil worden en de begeleiding hard nodig heb.
Het grootste probleem is nu dat ik een enorme achterstand heb opgelopen op het vakkenpakket waarvoor ik op het vmbo heb gekozen. Het is dan wel een vakkenpakket dat het beste aansluit op de vakken die ik heb behaald, maar er zijn twee vakken waar ik zeker moeite mee ga krijgen; Fr en GS

Ik heb deze vakken in de tweedeklas laten vallen, en baal hier achteraf verschikkelijk van. Ik twijfel of de keus die ik heb gemaakt, om naar het luzac te gaan wel de goede is.
Is het ondanks alle begeleiding en persoonlijke aandacht wel genoeg om deze vakken ooit in te halen? het is al weer drie jaar geleden dat ik deze vakken heb gehad. Is de overstap van vmbo-t/MBO naar havo met die nieuwe vakken erbij niet te groot? Ik vind het moeilijk om dit te bepalen, omdat ik de havo stof niet ken.

vandaar mijn vraag aan jullie, hoe je er over denkt.
Ik hoor het graag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

De overstap van vmbo naar havo is erg erg zwaar veel mensen onderschatten het ik zit zelf in havo 4 en er zitten wat vmbo leerlingen bij die echt hun best doen maar het gwn niet kunnen! Dan kan je wel zeggen dat hij hun niet bent maar je hebt ook al een achterstand kortom doe het niet!!!! Maar de keuze is aan jou
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga ook komend jaar havo doen ik heb net mijn vmbo-t diploma zonder moeite gehaald met alles zevens en achten en toch word me verteld dat het nog aardig moeilijk kan worden. En zeker met een achterstand lijkt het me bijna onhaalbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik even niet snap: je zegt dat je fr en gs in de tweede klas hebt laten vallen, daar heb je dus geen examen in gedaan maar die heb je ook helemaal niet nodig voor logopedie.

'Logopedie: Deze studie is niet zomaar toegankelijk; je moet eerst zelf een stem- en articulatietest doen voordat je wordt toegelaten. Verder worden er geen eisen gesteld aan het havo of vwo eindexamenprofiel, het profiel Natuur en Gezondheid wordt wel aangeraden.'

Ik snap wat dat betreft je probleem dus helemaal niet. Verder kun je ook een geschikte MBO opleiding kiezen en afmaken en daarna door gaan voor Logopedie.

'Kennis van exacte vakken

Je kunt met elk havo/vwo-profiel toegelaten worden tot de opleiding. Maar kennis van exacte vakken vergroot de kans dat je (zonder studievertraging) je propedeuse haalt. Daarom biedt de HU gratis zelfstudiemateriaal aan om je kennis van wiskunde, scheikunde, natuurkunde en/of biologie bij te spijkeren. Van deze vakken kun je hier gratis cursusboekjes downloaden:

Wiskunde (bestudeer hoofdstuk 3, 4, 6, 7 en 8)
Natuurkunde (bestudeer hoofdstuk 1, 2, 5, 6, 7 en 8)
Biologie (bestudeer hoofdstuk 1, 2, 3, 5, 6, 7, 11 en 12)
Voor mbo-studenten

Je kunt aan Hogeschool Utrecht studeren als je mbo (niveau 4) afgerond hebt. Studeren aan een hbo-instelling betekent zelfstandig werken en veel leerstof in korte tijd. Tijdens de opleiding Logopedie pas je je kennis toe in de praktijk. Kijk op de pagina ‘van mbo naar hbo’ voor meer informatie over de overstap van het mbo naar het hbo.

Ik denk dat het voor jou veel slimmer is om via het MBO naar logopedie te komen, je kunt je dan dus zelf voorbereiden in wiskunde, natuurkunde en biologie. Deze manier lijkt me voor jou veel geschikter. De havo raad ik je echt af!
http://www.bachelors.hu.nl/alle%20bacheloropleidingen/logopedie.aspx?tab=uitgebreide%20informatie&article=starten%20met%20deze%20opleiding

http://profielkeuze.qompas.nl/studie.html?stu=354
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling op het antwoord van Pelle zou ik je ook aanraden om MBO te doen. Bijvoorbeeld Life Sciences (waar veel scheikunde etc. in zit), of apothekersassistent bijvoorbeeld. Dan heb je in 3 of 4 jaar een goed MBO diploma waarmee je je kunt aanmelden op het HBO. Een Havodiploma heeft nauwelijks meerwaarde voor jou.