ik wil van basis naar theoretisch wat moet mijn gemiddelde cijfer zijn om doorstromen?

mijn beste vriend heeft vmbo b en ik heb vmbo t/h en hij wil doorstromen naar vmbo t net als mij?

Toegevoegd na 1 minuut:
hij wil weten wat zijn gemiddelde cijfer moet zijn om direct naar vmbo t te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Dat ligt aan de school, dat kan overal anders zijn en ook kunnen ze naar de persoon zelf kijken en het toestaan of niet.

Je vergeet dat er nog kader zit tussen basis en vmbot en die stap kun je niet zomaar overslaan.

Je zet niet in welke klas je vriend nu zit maar over het algemeen kun je beter sneller naar het mbo gaan en je daar gaan opwerken als dit lastig gaat. Dus basisdiploma halen of zorgen dat je in ieder geval naar kader komt en dan door naar het mbo. Na basis stroom je door naar mbo2, na kader kun je al naar mbo3. Na vmbot kun je naar mbo4.

Mijn advies: als het lukt kan hij proberen naar kader op te stromen en dan zou ik naar mbo3 gaan en als dat goed gaat ga je naar mbo4. Vmbot is niet echt nodig want daarna ga je ook naar mbo4.

Vergelijk niet te veel met elkaar want basis en vmbot is toch wel een flink verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet mogelijk om van basis naar theoretisch over te stappen. Omdat er, zoals Pelle ook al zegt, nog kader tussen zit. En als je eenmaal in de bovenbouw van een leerweg zit kan er niet zomaar meer worden overgestapt. (ook niet van "hoog" naar "laag")
Maar misschien zit hij nog in de onderbouw (klas 1 of 2)van beroepsgericht? Dan is er meestal nog niet een definitieve keuze voor basis of kader gemaakt. In dat geval kan hij misschien wèl de overstap naar theoretisch maken. Op onze school moeten leerlingen dan echt wel een lijst hebben met achten of hoger. Bovendien een hele goede werkhouding.
En als een leerling het in zich heeft om van beroeps naar theoretisch over te stappen is dat waarschijnlijk ook al bekend. Over zo'n stap wordt al vroeg gesproken, ook met ouders. Dus dan weet hij ook al of de kans er in zit.