Wat is precies de definitie van bijbaan?

Er komen hier regelmatig vragen voorbij van scholieren/studenten, die melden een " bijbaan " te zoeken.
Bij verdere informatie blijkt dan, dat ze een parttime baan zoeken, naast hun studie.
Klopt de term bijbaan dan wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Daar hebben ze woordenboeken voor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die studenten dan blijkbaar niet.
Powergen
11 jaar geleden
Moolkeesje blijkbaar ook niet want anders kon die het zelf wel ff opzoeken ipv hier het te gaan vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moolkeesje heeft dat wel degelijk opgezocht, maar krijgt daar geen echt antwoord op.
Misschien moet je de betekenis van bij in deze constructie eens opzoeken.

Het beste antwoord

Inderdaad...een bijbaan klinkt of je een baantje NAAST je gewone baan hebt.
Terwijl een bijbaan meestal bedoeld wordt als een klein baantje in de school/studie jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja die term klopt. Een bijbaan wordt meestal voor scholieren en studenten bedoeld die naast hun studie een partimebaantje hebben. Veelal bij supermarkten e.d.

preciese definitie±

de bijbaan
zelfst.naamw. (m./v.)
Uitspraak: ['bɛiban]
Verbuigingen: bij|banen (meerv.)

betaald werk dat je naast andere activiteiten doet
Voorbeelden: `je studie financieren met een bijbaan`,
`een bestuurder met veel bijbanen`,
`een bijbaantje in de avonduren`,
`inkomsten uit bijbanen
11 jaar geleden
De definitie van een bijbaan is: een baan naast een andere hoofdtaak.

Die hoofdtaak hoeft niet per-sé een (betaalde) baan te zijn, maar kan ook b.v. studeren zijn, of het zijn van een tweede-kamerlid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PARTTIME is een deeltijdbaan of halve baan meestal voor langere perioden op contract.
BIJBAAN is meer een snabbel (b.v.: Weekend oberen / Asperges steken enz.)
PARTTIME-BIJBAAN is wat serieuzer voor onbepaalde tijd (zoals: Postbezorger / Blaadjes rondbrengen / Hulpje bij een fietsenmaker enz.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn parttime baan bij postnl is in deeltijd, is met een vast contract voor onbepaalde tijd maar opeens wodt dat een parttimebijbaan bij jou? Waarom?