Wat is handiger om te kiezen; aardrijkskunde of economie?

Helaas moet ik voor de 4e klas een keuze maken tussen deze twee vakken. Ik heb (nog) totaal geen idee wat ik wil gaan studeren en daarom zou ik graag willen weten wat handiger is voor mij om te kiezen; aardrijkskunde of economie? Ik heb overigens al 3 jaar aardrijkskunde en nog nooit economie gehad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Een (basis) kennis van economie is nooit weg en bij veel vervolgopleidingen komt Economie meer van pas dan aardrijkskunde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie (en de anderen ook). Uiteindelijk heb ik dan toch voor economie gekozen.

Andere antwoorden (5)

Ik had dit jaar precies dezelfde twijfels dus ik heb ze voor de zekerheid beide genomen voor als ik in eentje echt niet goed ben dat ik die kan laten vallen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt niet uit. Ik ken geen enkele studie die het volgen van een van deze vakken vereist voor toelating. Kies dus gewoon wat je het leukst vindt. Wellicht is aardrijkskunde een goed idee, omdat je daar al ervaring mee hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er ook niet zo zeer om dat het benodigd is om toegelaten te worden tot een opleiding, maar bij veel opleidingen is het toch bijzonder handig om basiskennis te hebben. Basiskennis van economie is dan een stuk zinvoller dan basiskennis van aardrijkskunde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je economie wilt gaan studeren, dan heb je toch echt economie nodig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat niet. Wiskunde A is een vereiste om economie te studeren; economie niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar er zijn wel vervolgstudies die het profiel economie en maatschappij willen hebben en daar zit economie wel in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke studies zijn dat dan? En welke vakken vindt men dan belangrijk? Ik heb even snel wat universitaire studies afgeklikt en er geen gevonden die E&M vereisten. Eigenlijk wordt er bijna alleen maar wiskunde vereist als er al iets vereist wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien begrijp ik je verkeerd maar kijk eens hier (even de eerste die ik probeerde): http://www.studie.nl/universitair/E/Economie dan heb je toch bijv E&M nodig, het is alleen niet zo dat je er alleen met E&M op kan maar dat is, denk ik, wat jij bedoelt. Vandaar het misverstand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is de informatie op de site die je aangeeft onjuist. Als je bij de universiteiten zelf gaat kijken zie je dat ze stuk voor stuk geen economie vereisen (behalve Maastricht als je voor 2010 eindexamen hebt gedaan). Dat betekent dus dat ieder profiel prima is als je maar de juiste wiskunde erbij kiest. Hieronder de pagina's met toelatingseisen voor economie van alle uni's die economie aanbieden. Groningen:
http://www.rug.nl/studiekiezers/opleidingen/ba/internationalEconomicsBusiness/index Rotterdam:
http://www.eur.nl/ese/informatie_voor/studiekiezers/bachelor/economie_en_bedrijfseconomie/de_opleiding/aanmelding_en_toelating/ Utrecht:
http://www.uu.nl/university/bachelors/NL/economie/toelating/Pages/default.aspx Tilburg:
http://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/economics/inschrijving/toelatingseisen/ Nijmegen:
http://www.ru.nl/studereninnijmegen/opleidingen/bacheloropleidingen/alle-bachelor/faculteit-2/economie/toelatingseisen/ Maastricht:
http://www.maastrichtuniversity.nl/web/Faculties/SBE/TargetGroup/ProspectiveStudents/Bachelor/EconomicsAndBusinessEconomics/Admissions.htm VU:
http://www.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/opleidingenoverzicht/c-f/economie-en-bedrijfseconomie/toelatingseisen-en-aanmelden/index.asp UVA:
http://www.studeren.uva.nl/economics/toelating-en-inschrijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.maastrichtuniversity.nl/web/Faculties/SBE/TargetGroup/ProspectiveStudents/Bachelor/EconomicsAndBusinessEconomics/Admissions.htm wil toch ECHT economie hebben hoor! Hoe kom je er nu bij dat economie niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, volgens mij klopt dit toch niet. Voor 2010 had je economie nodig. Na 2010 zie ik het er niet meer bij staan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ok, ik had die verschillen in jaartal niet gezien, ik zag alleen de bovenste.
Geen van beide vakken zijn verplicht voor een vervolgopleiding.
Zelf vind ik wel dat ik veel aan economie heb gehad: m'n belastingsformulieren zijn gemakkelijker in te vullen en ik begrijp kwesties op het nieuws beter.

Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat voor profiel en welke vakken je al hebt gekozen (lijkt me wel handig om zoiets te zeggen) maar zo zonder die informatie zou ik zeggen: economie (en waarschijnlijk heb je cultuur en maatschappij?).

Aardrijkskunde heb je al drie jaar gehad en er is geen vervolgstudie waar je Aardrijkskunde voor nodig hebt, ook niet in de reissector ofzo. Er zijn wel vervolgstudies waar je het profiel economie en maatschappij voor nodig hebt, is het mogelijk om dit profiel te combineren met het door jou gekozen profiel zodat je in ieder geval 2 profielen hebt? In dat geval zou ik dat doen en zeker voor economie gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was zou ik economie doen. Dat komt sneller van pas dan aardrijkskunde.