Waarom is mijn economie her examen anders dan de andere?

Ik doe volwassen onderwijs op het horizon college in Alkmaar. Elk her examen word maandag of dinsdag afgenomen op school zelf, maar mijn economie examen is die vrijdag erna en daarvoor moet ik naar Amsterdam. Dit word een staatsexamen genoemd!! Ik snap niet waarom dit alleen bij economie zo is! Iemand wel? Groetjes!

Weet jij het antwoord?

/2500

"Wat is het staatsexamen? Via het staatsexamen kunt u een vmbo-diploma, havodiploma of vwo-diploma halen zonder naar school te gaan. U kunt examen doen in 1 of meer vakken. Het staatsexamen bestaat uit een college-examen en soms ook uit een centraal examen. Het centraal examen maakt gebruik van dezelfde opgaven als het reguliere landelijke examen en vindt tegelijkertijd plaats. Het College voor Examens (CvE) bepaalt hoe het college-examen eruitziet: een schrijfopdracht of schriftelijke toets; een mondeling examen; een praktijkexamen. De schriftelijke toetsen vinden plaats in mei en juni. De mondelinge examens en praktijkexamens zijn in juli. " aldus de bronsite. Het lijkt erop dat jouw school in Alkmaar de college-examens afneemt en de examenlocatie in Amsterdam het centraal examen. Dat dus hetzelfde is al dat van middelbare scholieren. Waarom alleen economie op die manier gaat op jouw school weet ik niet, want de centrale examens bestaan voor veel meer vakken. De herkansingsregels: "U mag in hetzelfde examenjaar voor 1 vak het college-examen herkansen en voor 1 vak het centraal examen. Deze herkansingen mogen voor hetzelfde vak zijn of voor 2 verschillende vakken. De herexamens vinden plaats in augustus en september. Aan het herexamen zijn geen extra kosten verbonden."

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vo...

Ik raad je aan dit even te vragen aan iemand bij het examenbureau. Ik heb daar 2 jaar geleden Ook vavo gedaan en helaas zijn ze kampioen in fouten maken daar. Als jij een reguliere her maakt zou dit niet het staatsexamen hoeven zijn. En als het niet klopt blijf erachter aan zitten want dat is daar hard nodig anders doen ze niks!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100