Vorig jaar: Benieuwd hoeveel scholieren er dit jaar samen met jou het centraal eindexamen zullen afleggen? Gisteren werd bekend dat volgende week ongeveer 205.250 leerlingen starten met hun eindexamens. Het gaat om ongeveer 105.350 vmbo’ers, 58.700 havisten en 41.200 vwo-scholieren.

Vorig jaar zakten er 6.200 op het VMBO, op de havo zakten er 7.200 leerlingen en op het vwo waren er 4.100 leerlingen gezakt. Dus vorig jaar waren er in totaal 187.750 leerlingen geslaagd (ruim 91%).

Dit jaar waren er 106.000 vmbo'ers en bijna 60.000 havo'ers en ongeveer 40.000 vwo'ers.

Op dit moment is het aantal vmbo'ers wat gezakt is het dubbele van vorig jaar en lijken de eerste cijfers er op te wijzen dat er niet een vermeerdering is van gezakten op havo nivo. Van VWO kan ik nog even niets vinden. Maar het percentage geslaagden zal zeker lager liggen dan die 91% van vorig jaar door de nieuwe eisen.

Toegevoegd na 45 seconden:
Oja, je kunt dus niet zeggen hoeveel het er per jaar zijn in exacte getallen. Vorig jaar waren het er dus 187.750 en dit jaar zal dat lager zijn.