is de volgende zin een voorbeeld van Pluralis majestatis: hebben ik een traktatie voor jullie meegenomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, in pluralis majestatis gebruikt de koning(in) 'wij' om zichzelf te beschrijven. Dus: "Wij, koningin Beatrix, hebben een zak dropjes voor onszelf meegenomen." En dat voorbeeld van die traktatie zal in de praktijk ook niet voorkomen, want pluralis majestatis wordt alleen gebruikt bij officiele gelegenheden. Stel je voor dat Beatrix zo tegen haar kleinkinderen zou praten!

Behalve bij de koningin hoor ik het pluralis ook geregeld gebruikt worden door mensen die vroeger gehuwd waren maar nu door overlijden van de partner alleen wonen. Die spreken vaak over "wij" terwijl ze "ik" bedoelen. Ze hebben het dan ook zoveel jaren over wij gehad, dat ze dat taalgebruik niet kunnen veranderen. Toegevoegd na 55 seconden: Dus in jouw voorbeeld kan het je oma zijn die zegt: Wij hebben een traktatie voor jullie meegenomen.

Nee, het is een voorbeeld van een zin met een congruentiefout.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100