Ik vraag me dit al een tijdje af, neemt een bedrijf iemand sneller aan als diegene HAVO-HBO heeft gedaan dan MAVO-MB0-HBO?

of wordt diegene als slimmer ervaren, als diegene have heeft gedaan en daarna hbo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Helaas wordt er tegenwoordig vaker naar het papiertje gekeken naar de daadwerkelijke kennis/ervaring dat een persoon heeft.

maar vaak nemen bedrijven ook genoegen met mensen die mbo zijn afgestudeerd die al enigsinds ervaring hebben met dat soort werkzaamheden.

Het zou er dus flink van afhangen over wat voor soort werk het gaat.

Maar als je MBO bent afgestudeerd en je wilt niet verder leren wees dan niet bang dat je niet snel een baan vind.
Als jij motivatie en inzet toont kun je het erg ver schoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de andere kant vinden veel werkgevers het prettiger om iemand aan te nemen zonder ervaring, zodat het bedrijf de nieuwe kracht helemaal zelf kan kneden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is idd ook een optie, alleen komt wel minder vaak voor denk ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel eigenlijk, stel je hebt havo gedaan en daarna HBO, dan lijkt diegene mij slimmer dan iemand die mavo mbo en daarna pas hbo? of is dit echt onzin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat hoeft niet altijd, allebei de personen hebben waarschijnlijk evenveel/genoeg kennis om het HBO te kunnen doen, alleen de 1 heeft er iets meer tijd voor nodig. Dus mijn antwoord = nee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slimmer misschien wel, maar slimmer is niet perse handiger of technischer of praktischer of werkwilliger. Dus het hangt van het werk af. Als je als HBOér solliciteert op een uitvoerende functie, word je vaak afgewezen omdat je 'overopgeleid' bent.
Ik denk dat er wel verder gekeken wordt dan dat oa naar de rest van het CV (wat heeft die persoon buiten schooltijd gedaan, in de zomervakanties, wat voor stage is er gedaan, wat is het afstudeerproject geweest). Ook maakt het uit welke richting op het HBO natuurlijk en of het MBO een goede vooropleiding ervoor was (dat ze in elkaars verlengde liggen). Met die gegevens krijg je een totaalplaatje en als de twee sollicitanten dan echt helemaal gelijk zijn zullen ze eerder de Havo'er nemen als er meer denkwerk aan te pas komt wellicht aan de andere kant kan iemand juist een doorzetter zoeken of een laatbloeier.

Kortom: er is niets over te zeggen en kan overal anders zijn.