Als je het eerste jaar HBO niet doorkomt, heb je dan gelijk een schuld?

Stel: je doet één jaar HBO, maar haalt je P niet. Het jaar daarna ga je een Associatie degree doen en daarna nog 2 jaar het reguliere HBO, waardoor je dus wel een HBO-graad behaald. Hoe zit het dan met studiefinanciering gedurende die 5 jaar? Wat is schuld en wat wordt omgezet in een gift? Hoeveel jaar wordt een lening? En hoe zit dat allemaal als je stopt na de Associatie degree?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een Associatie Degree doet krijg je ook een prestatiebeurs.
Het woord zegt het al. Het is een beurs die je krijgt op basis van een prestatie. Normaliter krijg je 4 jaar prestatiebeurs, vervolgens kun je nog 3 jaar lenen.

De 'prestatie', (met andere woorden: je diploma) moet je behaald hebben binnen 10 jaar. Of je in die 10 jaar nou vijf studies gedaan hebt of niet, maakt niet uit, want je krijgt vier jaar studiefinanciering.

Als je dus na die 10 jaar nog steeds geen diploma hebt, moet je de hele prestatiebeurs (en evt. lening natuurlijk) terug betalen, en ook een bedrag voor het gebruik maken van je studenten OV-chip.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook even op http://duo.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/prestatiebeurs.asp want daar staat het wel uitgelegd, ook die Associatie Degree....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik heb nu 1 jaar hbo, dan 2 jaar ad en dan nog 2 jaar hbo? Is het dan zo dat dat allemaal omgezet wordt als gift? Of vinden ze dan dat de AD onder het HBO diploma van die 4 jaar behoord? Ik maak het waarschijnlijk ingewikkelder dan het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe het dan zit met die AD, maar je krijgt in totaal 4 jaar prestatiebeurs. Bij elkaar opgeteld. Dus als je telt: 1 jaar HBO + 2 jaar AD+ 2jaar HBO = 5 jaar. Dan zou je van deze 5 jaar maar 4 jaar studiefinanciering krijgen. Krijg je tijdens de AD géén studiefinanciering, heb je dus 'maar' 3 jaar prestatiebeurs gehad (alleen tijdens HBO)
3 jaar of 4 jaar, het blijft een gift. Tenzij je na 10 jaar nog geen diploma behaald hebt... Dan moet je het geld wat je gekregen hebt (alles over die 3 of 4 studiejaren) terug betalen. Uiteindelijk ben je wel 5 jaar aan het studeren. Dus als ze de AD meerekenen en je krijgt tijdens de AD ook studiefinanciering, betekent dit dat je het vijfde jaar géén bijdrage krijgt! Je OV chip is nog wel gratis (in het weekend of door de weeks)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens, zoals op de website van de DUO staat, moet je het geld voor de AD schriftelijk aanvragen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, dankjewel! Ik vond het in eerste instantie niet zo duidelijk op de website van DUO staan, maar nu snap ik het! :-)