is dit de goede volgorde van laag naar hoog?: vmbo, mavo, havo, vwo, gymnasium

is deze volgorde goed : vmbo, mavo, havo, vwo, gymnasium?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (6)

Perfect zelfs!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet helemaal... Het vwo is een verzamelnaam voor atheneum en gymnasium... Verder klopt het helemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op zich wel, maar mavo wordt tegenwoordig niet meer gebruikt, dit is het hoogste onderdeel van het vmbo. VMBO zou ik daarom opsplitsen in VMBO-BBL (basisberoepsgerichte leerweg) VMBO-Kader en VMBO-TL (voormalig mavo). eventueel kan je ook nog LWOO (leerwegondersteunend onderwijs) als aparte stroming beschouwen, dit is het laagste niveau van het VMBO.

Ook staan bepaalde extra stromingen er niet in zoals TVWO (tweetalig onderwijs) etc. maar die hoeven er ook niet in omdat zij gecombineerd zijn met het gewone VWO vanaf leerjaar 3.

Toegevoegd na 55 seconden:
maar dan zou ik gymnasium ook niet als aparte stroming zien, aangezien dat atheneum is met enkel grieks en latijn als extra (evt KCV in leerjaar 4 + 5 ipv CKV)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mavo wordt wel gebruikt! Dat is zelfs een aparte verdieping op onze school!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gymnasium heeft in de bovenbouw niks extra. Alleen Duits of Frans is vervangen door Grieks of Latijn. In de onderbouw heb je wel extra vakken, maar dit gaat mijns inziens ten koste van de meer fundamentele vakken (Nederlands, Engels, Wiskunde).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LWOO kun je ook op mavo of zelfs havo nivo hebben al is dat zelfdzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mavo wordt als begrip langzaamaan weer terug ingevoerd in plaats van VMBO-TL. +
Deze is completer:

Praktijkonderwijs, VMBO-BB, VMBO-KB, VMBO-GL, VMBO-TL (MAVO), HAVO, Atheneum, Gymnasium
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vanwaar de min?
Van laag naar hoog:

1 praktijkonderwijs
2 vmbo basisberoepsgerichte leerweg
3 vmbo kaderberoepsgerichte leerweg
4 vmbo gemengde en theoretische leerweg (zelfde niveau!) (TL = Mavo)
5 Havo
6 VWO (= atheneum en gymnasium)