Is de Ov-chipkaart gratis voor scholieren ouder dan 18?

Ik heb een brief ontvangen om een Ov chipkaart aan te vragen. Maar mijn aanvraag is afgewezen omdat de " de kleurenkopie/-scan van je persoonlijke Ov-chipkaart ontbreekt"

Maar ik heb nooit eerder een ov-chipkaart gehad en kan ik het via internet gratis aanvragen ? Zo ja hoe

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Ja, je moet zelf eerst een ov chipkaart hebben (zie punt 1)

Wat moet je doen?
Om te kunnen reizen met het studentenreisproduct, moet je recht hebben op studiefinanciering. Heb je nog geen studiefinanciering, dan moet je dat eerst aanvragen. Daarna moet je drie dingen doen:

1. Regel zelf een persoonlijke OV-chipkaart
Het studentenreisproduct laad je op een persoonlijke OV-chipkaart. Als je nog geen persoonlijke OV-chipkaart hebt, kun je er een aanvragen bij een OV-bedrijf of via ov-chipkaart.nl. Een persoonlijke OV-chipkaart is te herkennen aan de pasfoto, naam en geboortedatum op de voorzijde.

2. Geef door op welke OV-chipkaart je jouw studentenreisproduct wilt laden
Nadat je recht op studiefinanciering is vastgesteld, krijg je binnen een week van de Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct automatisch een bericht met uitleg over het koppelen van jouw studentenreisproduct aan jouw OV-chipkaart. In dit bericht staan ook je inloggegevens en een Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct. Volg de instructies in de brief. Binnen een week ontvang je bevestiging van je aanvraag. Hierin staat ook hoe je het studentenreisproduct op je kaart laadt. Heb je na drie weken nog geen bericht ontvangen of ben je de brief kwijt? Dan kun je de inloggegevens en het aanvraagformulier bestellen op www.studentenreisproduct.nl.

3. Laad het week- of weekendabonnement op je persoonlijke OV-chipkaart.
Laad je studentenreisproduct op de OV-chipkaart waarvan je het nummer hebt doorgegeven. Doe dit bij een ophaalautomaat. Kijk op ov-chipkaart.nl/adresvinder voor de dichtstbijzijnde ophaalautomaat.

Toegevoegd na 21 seconden:
Kijk voor meer info hier: http://www.duo.nl/particulieren/reizen/reizen.asp

Toegevoegd na 1 minuut:
En hier staat hoe je je ovchipkaart aanvraagt: https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/uitleg-persoonlijke-ovchipkaart/persoonlijkeovchipkaart/kaartaanvragen/

Dat kost 7,50: U kunt op deze website een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. U heeft hiervoor een digitale foto nodig en u betaalt via iDEAL, PayPal of creditcard. De persoonlijke OV-chipkaart kost € 7,50.
https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/uitleg-persoonlijke-ovchipkaart/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ov-chipkaart is alleen een systeem om reiskosten mee te voldoen.

Studenten van 18 jaar of ouder OF studenten die op HBO of WO niveau studeren hebben recht op een studenten reisproduct. Dit studentenreisproduct komt in de vorm van een ov-chipkaart. Hierop staat een abonnement waarmee je binnen heel Nederland vrij kunt reizen met tram, bus en trein. Er zijn twee opties die je kunt kiezen:

*gratis reizen (vrij reizen noemen ze het) op ma-vrij en korting op za-zo.
*Of vrij reizen op za-zo en korting op ma-vrij. De eerste noemt men een week OV en de tweede een Weekeind ov.

Hier hoef je niet voor te betalen. Hier komt je in principe voor in aanmerking als je studiefinanciering ontvangt. Wel moet je je realiseren dat dit is gekoppeld aan de prestatiebeurs. Oftewel, als je studeert en binnen 10 jaar GEEN diploma haalt moet je geld terug betalen voor het ontvangen OV-recht. Het is dus eigenlijk een lening, net als je studiefinanciering. Deze lening wordt kwijtgescholden als je een diploma haalt.

Belangrijke details. Dit gaat alleen op voor studenten en dus niet voor scholieren. Oftewel je moet deelnemen aan een vervolgopleiding na de middelbare school. Dit is dus een MBO, HBO of WO opleiding.

Alle details kun je vinden op de site www.duo.nl. Hier maak je een account aan en kun je studiefinanciering of je OV reisproduct aanvragen en wijzigen. Bij de documentatie om het aan te vragen zit uitleg over hoe je een foto kunt aanleveren.

Als het in jouw geval niet gaat om een studenten reisproduct zal het gaan om persoonsgebonden ov-chipkaart waar je een abonnement op zou kunnen zetten. Bij mijn weten is dit niet gratis en zul je een prijs voor zowel het maken van de kaart, danwel een terugkerend bedrag voor je abonnement moeten betalen. Aangezien het persoonsgebonden is willen ze een foto hebben, dit zal je dan moeten toesturen.