Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er ergens een lijst waar je alle worden kan vinden die met dt op het eind geschreven kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Een woord wordt niet altijd met -dt geschreven. Voorbeeld: ik word, hij wordt. Of: dat geld is voor iedereen / dat geldt voor iedereen. Of: bied je op dat artikel? / biedt je moeder op dat artikel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bied, hij overbiedt, ik overoverbied maar hij overoveroverbiedt mij weer. Volgens mij zijn er oneindig veel woorden die op dt eindigen. De lijst zal nooit compleet zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik weet niet of er zo´n lijst is, maar het is heel simpel: alle werkwoorden die in de ik-vorm op een "d" eindigen, kun je met dt schrijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is inderdaad de stam + t. ( ik vorm)
Ik bied, hij biedt.
Hier een link naar een site waar de Nederlandse grammatica duidelijk wordt uitgelegd aan de hand van voorbeelden.
http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=Verbs.Re09
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkwoord worden krijgt in zijn vervoegingen een dt op het eind wanneer het gaat om de tweede en derde persoon enkelvoud in de tegenwoordige tijd. Hij wordt, zij wordt, het wordt, u wordt.
Als je bij andere werkwoorden erover twijfelt is het altijd handig om dan ervoor in de plaats het werkwoord lopen te gebruiken. Bijvoorbeeld: hij laad(t?) de boodschappen in. Het is: hij loopt naar de auto, dus er komt wél een t achter.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding