Ik ben klaar met mijn examens en ik ben benieuwd wat voor cijfer ik nodig heb om te slagen voor wiskunde. Ik sta op mijn cijferlijst een 6,2?

Moet je dat dan delen door 2 of 3 ?

VMBO
BB

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

U bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen tenminste een voldoende is (onafgerond 5,5). Als aan die eis is voldaan, geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. U bent geslaagd als:

alle eindcijfers een 6 of meer bedragen; of
één eindcijfer een 5 bedraagt en alle andere eindcijfers een 6 of meer;of
één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger; of
voor twee vakken een eindcijfer 5 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger.

Dat wil zeggen dat alle cijfers die je haalt nu in mei opgeteld en gedeeld door dat aantal minstens 5,5 moet zijn. Als je dat hebt geldt nog één van de volgende voorwaardes:

Alle gemiddeld (dus schoolonderzoek + eindexamencijfer / 2) moet 6 of hoger zijn (afgerond dus).

of één cijfer is afgerond een 5 (tussen 4,5 en 5,4) en de overige cijfers zijn 6 of hoger.

of één cijfer is afgerond een 4 (tussen 3,5 en 4,4) en de overige cijfers zijn 6 of hoger en minstens 1 vak heeft afgerond een 7

of je hebt voor twee vakken afgerond een 5 en de overige cijfers zijn een 6 of hoger en minstens 1 vak heeft afgerond een 7.

-----------------------------
Ik kan dus geen goed antwoord geven op je vraag maar je moet je 6,2 optellen bij je eindexamencijfer en delen door 2 om te weten wat je afgerond hebt (afronden bij 0,5 omhoog en bij 0,49 omlaag maar dat kan ook zijn bij 0,45 omlaag en bij 0,46 omhoog dat weet ik niet zeker).

Toegevoegd na 45 seconden:
Hmm eigenlijk had ik kunnen volstaan met het antwoord: delen door 2 zie ik nu ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad niet zo lastig:
http://www.lmgtfy.com/?q=slagingseisen+vmbo+2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is dus dat ik je niet kan vertellen wat je moet halen omdat ik niet weet wat je voor de andere cijfers hebt. Als je gemiddeld een 5,5 wilt halen zul je dus inderdaad 5,5 x2 moeten doen dat is 11 en dan min 6,2 = 4,8.

Andere antwoorden (1)

Vaststelling eindcijfer vmbo-examen

Het eindcijfer wordt uitgedrukt in een rond cijfer uit de reeks 1 tot en met 10. Dit is het gemiddelde van uw cijfer voor het schoolexamen en uw cijfer voor het centraal examen. Als het 1e cijfer achter de komma een 4 of lager is, wordt het eindcijfer naar beneden afgerond. Als dat cijfer een 5 of hoger is, wordt het eindcijfer naar boven afgerond. Als een vak alleen een schoolexamen heeft en geen centraal examen, dan is het cijfer voor het schoolexamen meteen het eindcijfer. De directeur van de school stelt het eindcijfer vast.

Dus je moet je 6.2 delen door 2 = 3.1

Wat je dan nog moet halen hangt af van je andere vakken:

U bent geslaagd als:

* alle eindcijfers een 6 of meer bedragen; of
* één eindcijfer een 5 bedraagt en alle andere eindcijfers een 6 of meer;of
* één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger; of
* voor twee vakken een eindcijfer 5 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger.

Dus tja, Stel dat je voor de 6 op je eindlijst wilt gaan, moet je dan dus een 6 - 3.1 = 2.9 En dan 2.9 maal 2 = 5.8 hebben gehaald.

Het kan ook makkelijker, indien je altijd voor een totaal eindcijfer 6 wilt gaan:
Je neemt 11, haalt daar af wat je schoolexamen cijfer was, en dat getal moet je halen voor je centraal examen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, 11 - 6,2 = 4,8 en dan heb je gemiddeld een 5,5