Na mijn HAVO wil ik graag één jaar in een Engelstalig land gaan studeren. Wie van jullie heeft hier ervaring mee en hoe hebben jullie het bekostigd?

Na mijn HAVO wil ik dus graag een jaar ( misschien meer, maar iedergeval een jaar ) naar een Engelstalig land. Ik wil daar dan High School of College gaan doen. Ik heb op verschillende websites gekeken en kwam er achter dat er, zoals ik ook al had verwacht, een flink prijskaartje aan hangt. Ik zou daarom ook graag willen weten of er mensen zijn die al zoiets hebben gedaan en hoe ze dit hebben bekostigd. Hoe zit het bijvoorbeeld met het meenemen van studiefinanciering ? En is er een verschil tussen studeren binnen Europa en er buiten qua prijs ? Wat voor visums zijn er nodig voor landen als VS, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland? Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen!
Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een High school of College is eigenlijk vergelijkbaar met wat je nu doet, nl de Havo. Is dus eigenlijk niet echt heel logisch meer als je de Havo al afgerond hebt. Ik geloof dat als je echt naar het buitenland wilt, je je eerst beter kunt inschrijven voor een studie naar keuze in Nederland en van daar uit naar het buitenland kunt vertrekken.
Wat betreft de studiefinanciering: die kun je dan 'meenemen' naar het buitenland. Dan krijg je tijdelijk voor de duur van je verblijf een uitwonendenbeurs. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst ingeschreven staan voor een studie in Nederland.
Wat betreft de financien: verschil tussen binnen en buiten Europa ligt echt aan het land waar je heen gaat. Misschien dat het over het algemeen binnen Europa iets voordeliger is, maar dat ligt echt aan het land. Misschien kun je op je toekomstige school/uni kijken of er bepaalde samenwerkingen bestaan tussen hen en scholen in het buitenland. Dat kan de kosten misschien wat drukken en het is handiger om te regelen. Soms (heel soms) als de school dit stimuleert en je echt iets heel bijzonders gaat doen kan het zijn dat de school zelfs nog meebetaald aan je verblijf dmv een beurs. Maar voor een eerstejaars lijkt met dat over het algemeen niet opgaan. Maar vraag ernaar: of er speciale programma's zijn, samenwerkingen tussen scholen, beursen, etcetera. Er zijn in real life vast veel meer mensen die je kunnen helpen daarmee!
Wat betreft de visums: voor naar het buitenland moet je op tijd zijn met het aanvragen ervan. Verder weet ik hier niet zoveel van. Let wel dat je in sommige landen (waaronder de VS) niet zomaar mag gaan werken. (Dat mag alleen als je iets heel uitzonderlijks gaat doen en je daar een vergunning voor hebt, maar dat is voor een gewone student vrijwel niet weggelegd.) Vrijwilligerswerk mag vaak wel, maar je mag er dus geen geld mee verdienen. Dan moet je zorgen dat je voor vertrek flink gespaard hebt om in je onderhoud te voorzien. Binnen Europa mag je vaak wel een baantje hebben.
Nou, ben benieuwd naar je plannen. Veel plezier alvast in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorig jaar heb ik hier even naar gekeken. High school is inderdaad de middelbare school. Je moet alles hiervan uit eigen zak betalen. Bij college is er een kans dat je een beurs of studiefinanciering kunt krijgen, maar dit is uitzonderlijk. Ze werken daar met een heel ander systeem. Daar stel je zelf je opleiding samen door allemaal verschillende vakken te kiezen. Vraag voor meer info brochure's aan van bijvoorbeeld EF en kijk op internet.