Mijn dochter doet dit jaar examen en begint volgend schooljaar aan nieuwe opleiding, hoe moet ze studiefinanciering wijzigen/invullen?

Nu moet ze de nieuwe einddatum doorgeven van haar volgende studie op de site van DUO. Nu vragen ze of je de overbruggingsperiode (max. 4 mnd dus dit is dan in feite de vakantieperiode) ook studiefinanciering wil. Is dit ook gratis of een lening.
Krijg je normaal ook studiefinanciering plus evt. aanvulling in de vakantie periode?Wie kan me dit uitleggen?

Toegevoegd na 21 minuten:
graag in Jip en Janneke taal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (1)

Tegemoetkoming tussen twee studies

Ontvang je de tegemoetkoming scholieren en stop je met je opleiding? Ga je daarna een nieuwe opleiding volgen? Dan kun je in de maanden tussen je oude en nieuwe opleiding ook tegemoetkoming scholieren ontvangen, ondanks dat je dan niet staat ingeschreven bij een opleiding. Dit heet ‘overbrugging’. De overbruggingstoelage is een gift en heeft geen invloed op je eventuele recht op studiefinanciering of een andere soort financiering.

Je kunt de overbrugging aanvragen als je aan de onderstaande voorwaarden voldoet:
■de nieuwe opleiding moet een opleiding zijn waarvoor je studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren, deeltijders of leraren ontvangt
■de periode tussen de twee studies mag niet langer dan vier maanden zijn
■je moet de overbruggingstegemoetkoming aanvragen voordat de periode van vier maanden voorbij is. Daarna heb je er geen recht meer op.

Je kunt de overbrugging aanvragen door een wijziging door te geven. Bij een eerste aanvraag kun je het formulier Aanvraag tegemoetkoming scholieren gebruiken.

Aanvraag tegemoetkoming scholieren (310Kb, pdf)
Computoon