Kan ik WW aanhouden bij oproepcontract (vakantie)? Lees uitleg

Ik heb een oproepcontract. In heb daarnaast (tijdelijk) nog WW omdat ik niet altijd aan de 19 uur per week kom. Hoe zit het nu met vakantie opnemen? Ik wil in juli waarschijnlijk 2 weken vakantie. Ik bouw geen vakantiedagen op, dus betaal deze dagen zelf omdat ik dan niet werk. Maar ik kan toch niet altijd maar doorwerken zonde vakantie?! Kan ik hiervoor WW gebruiken of -als ik WW stopzet nu- weer aanvragen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe is het mogelijk dat je geen vakantiedagen opbouwt? Daar kun je helemaal niet onderuit, dat is een verplichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb wel vakantiegeld en krijg 110% betaald, maar dat is nog geen 'vetpot en daar kan ik niets van sparen om uiteindelijk mee vakantie te houden. Maar heb echt geen vakkantieuren die ik opbouw..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ww is er om mensen te helpen niet om de vakantie te betalen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan het dat je geen vakantieuren opbouwt? Dat krijgen zelfs kinderen van 14 bij de Albert Heijn!
Computoon
10 jaar geleden
Vakantieurenopbouw moet inderdaad plaatsvinden.

Het beste antwoord

Wat je oproepcontract betreft: ook 'oproepcontracters' bouwen vakantieuren op. Volgens de wet heb je per jaar recht op minimaal vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week aan vakantie-uren. Als je dus gemiddeld 3 uur per week werkt, heb je wettelijk recht op minimaal 12 uur vakantie per jaar. Gedurende deze vakantie-uren moet de werkgever je loon doorbetalen. Bij 0-uren contracten leid je het aantal vakantieuren af aan de hand van de daadwerkelijk gewerkte uren. In veel bedrijven worden meer vakantieuren gegeven dan de wettelijke.

Wat de WW betreft: je kunt op vakantie terwijl de WW doorloopt, mits genoeg dagen 'opgebouwd'. (Bij 1 jaar WW heb je recht op max. 20 vakantiedagen, anders naar evenredigheid). Wel tijdig doorgeven aan het UWV.

"Wilt u vakantie opnemen met behoud van uw WW-uitkering? Of wilt u er een paar dagen tussenuit? Geef dit dan door aan UWV, net zoals u dat bij een werkgever moet doen. Geef uw vakantiedagen altijd uiterlijk 1 dag voor vertrek door aan UWV. Tijdens deze vakantiedagen betalen wij uw uitkering door. U heeft dan geen sollicitatieplicht. Gaat u midden in de week op vakantie of komt u midden in de week terug van vakantie? Dan heeft u op de andere dagen van die week wel sollicitatieplicht.
Neemt u meer vakantiedagen op dan u heeft? Dan krijgt u over deze dagen geen uitkering. U heeft sollicitatieplicht en u moet passend werk accepteren.

Hoeveel vakantiedagen heb ik?
Bij 1 jaar WW-uitkering heeft u recht op maximaal 20 vakantiedagen. Dat geldt voor vakantiedagen in eigen land en in het buitenland. Is uw WW-uitkering korter dan een jaar? Bijvoorbeeld omdat u dit kalenderjaar nog heeft gewerkt? Dan heeft u ook minder vakantiedagen.
Let op: u kunt geen dagen opsparen en meenemen naar het volgende kalenderjaar. Ook krijgt u geen uitkering over die dagen."
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor hoeveel uren krijg je WW?
Als je minder dan dat aantal uur werkt kun je WW blijven houden. Je houdt dan ook de plicht om te solliciteren, en het ligt er ook aan hoeveel uur je werkt, tegenover de WW uitkering.
Als je bv ingeschreven staat voor 20 uur, dan krijg je met 19 uur werk in de week geen WW, sta je ingeschreven voor meer dan 25 uur, dan krijg je het bij 19 uur nog wel.
Je moet iedere maand een briefje inleveren met gewerkte uren
WW om vakantie op te nemen is niet het doel van WW.
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Snap wat WW inhoud (vul elke maand trouw briefje in en blijf solliciteren) maar wilde eigenlijk expliciet weten of ik WW mag houden of opnieuw aan mag vragen als ik 2 weken geen inkomen heb.
anneliez
10 jaar geleden
Je kunt alleen WW houden als je minder werkt dan het aantal uren dat je WW krijgt.