Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een ezelsbrug om te achterhalen of je een woord met een ei of een ij schrijft?

Zijn er manieren om snel te achterhalen of je een woord met een ei of een ij schrijft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
919

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, daar is geen ezelsbruggetje voor. Het is wel zo dat er veel minder ei woorden zijn en daarom hangt er voor mijn zeer dyslectische zoon de print van deze link in de wc zodat hij hopelijk de woorden herkent als hij ze maar vaak genoeg ziet http://www.beetjespellen.nl/website/index.php?pag=130

Verder kun je natuurlijk alles opzoeken in bijv http://www.vandale.nl/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk idee, zo'n lijstje in het toilet. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja met zo'n dyslect in huis ga je van alles verzinnen... je wilt niet weten wat ik allemaal doe om hem te helpen met leren want ook de klok, tafels en topografie is een probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijstje is in de maak en komt ook op het toilet :) bedankt voor het leuke idee.

Andere antwoorden (1)

Als je een Nedersaksisch dialect spreekt wel; een ij wordt een ie; de ei niet. Dus bijl is biel en vijl is viel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar,is gat nu bijl of beil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het•
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het noorden van Nederland heb ik het ook zo geleerd. Dus waar een ij ie wordt in het dialect blijft ij +1
Vb. bijl wordt biele.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar voelen de mensen het daar dan wel aan of moeten ze ook leren dat je bijl uitspreekt als biel? Anders maakt het namelijk niets uit.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding