Ben ik nu geslaagd of niet?

Ik ben vandaag met mijn examens begonnen en de eerste (nederlands) ging niet zo best. Ik ben bang dat het tegen een 5 aanzit. Op mijn cijferlijst (van het hele jaar) sta ik voor nederlands wel afgerond een 7 (niet afgerond een 6,81) Hoe zit dit dan? Worden die het dan 5+6,81:2=5,9 als eindcijfer? Of is het als je op het examen een 5 haalt dat je dan ook echt bent gezakt (of natuurlijk HER examen doet?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Turlijk alleen je moet wel een 6 halen en voor de rest ook gemiddeld 5,5 of hoger. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Neen het gemiddelde van je Schoolexamens en het CSE bepaalt je eindcijfer op je rapport. In jouw geval dus een 6. Je moet nog even afwachten of je idd een 5 hebt gescoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zit zo:

Bij je eindcijfers (dat zijn de cijfers die het gemiddelde zijn van SE -schoolexamen- en CE -centraal eindexamen-) mag een 4 of twee x 5 voorkomen, maar dan moet er wel minstens een 7 bij zijn. Dus in jouw geval: Nederlands zou dan een 5,9 dus 6 als eindcijfer zijn. Niks aan de hand. Haal je op je eindlijst 6 6 6 6 6 6 6 (zes examenvakken op VMBO en ook nog maatschappijleer) dan ben je geslaagd, ook bij 6 6 6 6 6 6 5. Maar niet bij 6 6 6 6 6 5 5, of bij 6 6 6 6 6 6 4. Dan moet er dus ook een 7 bij zitten.
Dat is het ene verhaal.

Wat sinds dit jaar ook geldt, is dat het gemiddelde van het CE (centraal eindexamen) een 5,5 of hoger met zijn. Dus als jij inderdaad een 5 zou hebben gehaald vandaag, dan moet je gemiddeld over al je centrale eindcijfers wel een 5,5 staan (of hoger natuurlijk)
Oftewel: je bent nog lang niet gezakt ;-)

Succes met je examens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er is nu nieuwe regel toegepast en dat is dat je op je examen minimaal 5,5 moet jalen anders ben je gezakt. er is niet meer het gemiddelde van alle cijfers maar alleen die laatste. Dat las ik laats in een krant dus is het waar.