Kan ik het beste bij mbo1 beginnen?

Beste kijkers,

ik heb goede adviezen van jullie nodig over mijn school situatie en over mijn toekomst,

ik zit nu in de problemen en vraag me af wat ik het beste kan doen.Ik doe nu vmbo 3 nog 1 jaartje te gaan dus. Maar ik heb vakken waarvoor ik onvoldoende voor sta,en ik heb zo'n gevoel dat ik volgend jaar zak of dat ik niet over kan gaan naar klas 4 over paar maanden.

Kan ik het beste bij mbo1 beginnen of liever bijvoorbeeld bij mbo1 beginnen over 1 jaar nadat ik gezakt ben!

wat is het beste mogelijkheid,en wat is verschil tussen vanaf eind 3e klas naar mbo 1 gaan of nadat je gezakt bent voor vmbo diploma en dat je dan bij mbo 1 begint?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Over het algemeen is het beter om eerst je diploma te halen. Stel je voor dat je op het MBO om de een of andere reden je draai ook niet vindt, dan heb je in elk geval je papiertje van het VMBO om aan te tonen dat je dat gehaald hebt.
Je kunt nu dus beter je energie steken in proberen je diploma WEL te halen. Desnoods met dit jaar blijven zitten, huiswerkbegeleiding, bijles of een strak schema.

Als dat nu om een of andere reden echt niet lukt, zul je met je mentor moeten gaan praten over wat voor jou het beste is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je tip:),jouw advies vond ik het mooiste klinken.

Andere antwoorden (5)

Je moet gewoon beter je lessen leren en je best doen op school je vmbo dus goed afmaken en daarna kun je kijken wat je daarna kan doen. Nu zo maar overstappen heeft geen enkele zin en je zult dus ook mbo niet halen.
ronron1212
11 jaar geleden
Doe je nu vmbot?

Bespreek dit met je mentor, wij kennen jou niet en de situatie niet en je kansen niet. Beginnen met mbo1 is wel heel erg laag als je nu vmboT doet, als je nu basis doet maakt dat niet veel uit maar ik wist niet dat dat kon.

Dus: bespreek dit op school.

Toegevoegd na 11 uur:
Kijk eens rond of er niet iemand is die je 2 uur per week kan helpen met het een of ander?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op MBO niveau 1 heb je neit veel keuzes; er zijn niet heel veel opleidingen. Beter eerst toch proberen je diploma te halen. Doe je basis- of kader- of gemengd- of theoretisch? Dat maakt ook nogal verschil! Met "net niet" theoretisch heb je meer kansen in het MBO dan "net niet" basisberoeps VMBO.
Als je echt zeker weet dat het niet gaat lukken om een VMBO-diploma te halen zou je inderdaad direct naar MBO niveau 1 kunnen gaan. Maar dan moet je wel 16 zijn. Ben je dat?
Praat eens met je decaan; die is er voor dit soort vragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit zelf momenteel op 4 VMBO en ik heb nu twee examens achter de rug. Het is goed dat je nu al realiseert dat je er niet goed voor staat. Sommige mensen bij mij in de klas zijn daar nog niet eens achter.

Het beste advies wat ik je kan geven is dat je interesse in de vakken moet gaan tonen. Biologie bijvoorbeeld is een van de moeilijkste vakken op VMBO. Ik neem dus ook aan dat je voor biologie niet goed staat. Maak eens voor de grap het huiswerk, als je dat nooit doet. Niet zomaar iets invullen maar serieus lezen en maken. Het kan zomaar zijn dat je het vak zelfs leuk gaat vinden omdat je er goede punten voor gaat scoren. Doe dit niet alleen bij biologie maar ook bij andere vakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe nu ook vmbo t (4e klas) ik zou hard werken voor school en dan na vmbo mbo niveau 4 beginnen ben je gelijk veel verder en dat kost ook veel minder jaren.