Examen 2012 VMBO BB. Ik ben in alle vakken goed behalve Wiskunde. Maar je moet voor alle vakken minimaal een 5,5 halen?

Kan er niet worden gecompenseerd voor het cijfer met andere vakken zodat ik ook voor wiskunde een voldoende kan halen op het examen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet voor de examens minimaal een 5.5 gemiddeld halen.

Dus, als je voor wiskunde een 4 haalt. Moet je ervoor zorgen dat je met al je andere examens een hoger cijfer haaltz odat je gimiddeld een 5,5 komt te staan voor je examens.

"Geslaagd voor het vmbo-examen
U bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen tenminste een voldoende is (onafgerond 5,5). Als aan die eis is voldaan, geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. U bent geslaagd als:

alle eindcijfers een 6 of meer bedragen; of
één eindcijfer een 5 bedraagt en alle andere eindcijfers een 6 of meer;of
één eindcijfer een 4 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger; of
voor twee vakken een eindcijfer 5 en de overige eindcijfers een 6 of hoger waarvan ten minste één 7 of hoger.
Deze eisen gelden voor u als u vanaf het schooljaar 2011-2012 examen doet. Dus ook als u in 2010-2011 gezakt bent en vanuit het voortgezet onderwijs voor 1 of meer vakken bent uitbesteed naar het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo).

Bij de berekening van het gemiddelde cijfer van het centraal examen moet u uitgaan van het onafgeronde cijfer. U moet tenminste een 5,5 halen (de eerste decimaal moet een 5 zijn), daarna gelden de overige uitslagbepalingen. Wanneer u gemiddeld een 5,4 heeft gehaald, bent u per definitie gezakt."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-het-vmbo-examen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan. Je mag maximaal 2 punten compenseren. Als jij een 4 haalt voor wiskunde zul je een 7 moeten halen voor bijvoorbeeld Nederlands om te kunnen slagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je moet met alle vakken bij elkaar gemiddeld een 5,5 halen. Dus 4 zessen en 1 vier en een 7 en je hebt dus voor je examens hoger dan een 5,5 gemiddeld. De regel is bedoeld voor mensen die hele goede cijfers hebben dat die nog wel moeten werken voor hun examens. Succes!