hoe kun je een leerling motiveren om les te volgen?

wanneer een leerling geen zin heeft of niet werkt in de klas tijdens een schoolvak zal hij of zij toch gemotiveerd moeten worden anders raakt hij of zij achter of wordt er uiteindelijk uitgestuurd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Betrek de leerlingen bij de voorbereiding van de lesstof. Daag ze uit: "Jongens, deze lesstof moet aangeboden worden. Geven jullie eens suggesties. Hoe pakken we het aan. Sommige van jullie zijn snel, anderen niet. Hoe kunnen jullie elkaar helpen?". Let er verder op dat iedereen meekomt in de groep! Laat geen enkele leerling 'vallen'. Ook niet als die altijd dwars ligt (Daar zit mogelijk meer achter, bijvoorbeeld in de thuissituatie). En voorkom ten alle tijde dat je een leerling voor schut zet omdat die de lesstof niet begrijpt! Streef ernaar dat iedereen elkaar helpt! Één groep, zónder afvallers, 'verliezers'. Iedereen is wel ergens goed in, benadruk dat. Er is geen reden om een ander te minachten vanwege uiterlijk, kleding, denkwijze of het (nog) niet doorgronden van de lesstof.

Verder is het natuurlijk belangrijk de lesstof niet droog aan te bieden, maar houdt het levendig. Maak er desnoods een beetje toneel van, gebruik humor, zelfspot. Sta open voor kritiek. Biedt de lesstof rechtsom aan, maar óók linksom! Ik bedoel dus: Maak de leerling bewust dat er meerdere manieren zijn om een probleemstelling op te lossen. Lesstof te leren begrijpen. Ga discussies niet uit de weg. Probeer te achterhalen waarom leerlingen afdwalen, of slecht presteren: Lesstof te gemakkelijk of juist te moeilijk voor die leerling? Problemen thuis? Geef je ook bloot en vertel dus ook af en toe wat over jezelf. Over je onzekerheden. Over je uitdagingen. Zoals boeiend les proberen te geven. Maar blijf de regie, de touwtjes, in je handen houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is het! De leraar moet niet de betweter uithangen, maar zich ook kwetsbaar durven opstellen. Als hij wat over zichzelf verteld, zien de leerlingen hem meer als ook een 'normaal mens'.

Andere antwoorden (5)

Je zou er misschien iets tegenover kunnen stellen ? Bv als jij x aantal punten haalt dan gaan we iets leuk doen of krijg je meer zakgeld, mag je later naar bed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wat nou als vraag steller een leraar is? dat haal ik uit de vraag
De vraag is : hoe kun je een leerling motiveren om les te volgen?

Antwoord : door niet meer iedereen 'blind' de mogelijkheid te geven naar school te kunnen gaan...sterker nog door niet meer iedereen te verplichten naar school te gaan.

Als school een bijna onbereikbaar doel zou zijn, zouden mensen/kinderen er veel moeite voor doen om tot de gelukkigen te behoren die les zouden krijgen (omgekeerde psychologie).

Een duidelijk voorbeeld zie je in ontwikkelingslanden waar 'gevochten' wordt om een stoel of leerboek, dat gedeeld moet worden.

Toegevoegd na 14 uur:
Overpeinzing :

Toen ik vanmorgen deze vraag las, dacht ik hoe in "Godesnaam" kun je tegenwoordig nog kinderen motiveren ?

Ik besloot de zaak om te gooien en dat beste mede-gebruikers hebben jullie niet gewaardeerd, getuige de 4 minnen !
Want het is natuurlijk kolder om te denken dat al zou je dit willen of bedenken, dat dat überhaupt zou kunnen...
Wat ik beschreef is wel een klein beetje utopia met kinderen die snakken naar scholing en daarom volkomen irreëel !

Antwoord

Hoe kun je leerlingen motiveren? door ze onderdeel van het geheel te maken. Zoals vroeger op de kleuterschool : een leerling mag de boekjes uitdelen, een ander mag het bord schoonmaken, deel laten uitmaken van het geheel, dát is het antwoord.

In hoeverre dat werkt en doorwerkt, daar moeten ze dan maar "knappe" koppen naar laten kijken en laten uitzoeken ! Naar mijn idee is dit toch wel dé manier !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja! jij gaat het wel redden. dikke mib
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
min
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heeft niemand wat aan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een situatie die we helemaal niet moeten willen ; niet voor onze kinderen en niet voor onszelf. Want die kan alleen maar bestaan in een wereld van armoe en ellende en geen enkel ander perspectief, waardoor zelfs kinderen dat streepje hoop aangrijpen. En ook hier komen over het algemeen de ijverigste leerlingen het best terecht, dus die 'beloning' is er wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag nodig ik jullie uit om de bewerking van mijn antwoord te lezen en alsnog over mijn antwoord na te denken. dank je wel bij voorbaat ! *Niels wat betekent : dikke mib ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je toevoeging is gewoon een totaal ander antwoord. Zo totaal anders, dat je denk ik niet kan verwachten dat mensen dat uit de eerdere tekst hadden moeten kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk ook niet dat het reeel is om te verwachten, want het stond er niet, ja, als ik het in een keer had geschreven dát was een ander verhaal geweest, begrijpelijker...
Voornamelijk door goed en boeiend les te geven, te houden van je vak en een zekere bevlogenheid uit te stralen. Een stukje aangeboren autoriteit helpt zeker, maar training op lichaamshouding / lichaamstaal kan ook een hoop goed doen. Motivatie is niet eens nodig, als je vanzelf redelijk boeit.

Helaas is dat bij sommige leraren na verloop van tijd met een vergrootglaasje te zoeken. En je hebt ECHT nog steeds leraren waarbij vrijwel iedereen goed presteert (een paar mindere leerlingen hou je altijd) en leraren waar vrijwel iedereen slecht presteert. Dat ligt toch ECHT meer aan de leraar en de manier van lesgeven dan aan aan het vak zelf en de kinderen.

Als kinderen wat ouder worden ben je wel iets afhankelijker van hun intrinsieke motivatie ; domweg dreigen of dingen beloven werkt dan niet meer altijd, al kan een enkel keertje goed wakker schudden bij sommige leerlingen nog wel eens helpen. Dan zul je hele streng dicipline moeten handhaven, desnoods ten koste van de leerling, want de rest van de klas moet OOK verder, en een leraar die vrijwel al zijn tijd en aandacht in eén leerling moet stoppen, doet de rest van de groep tekort.

Kinderen die echt gericht en bewust werken aan hun toekomst zijn nu eenmaal een zeldzaamheid ; de meesten zitten gewoon hun tijd uit tot ze kunnen doen waar ze zin in hebben. Sommigen in extreme mate.
De populairste leraren op school niet zijn zelden ook de strengste, zolang het maar streng en rechtvaardig is.

Dat het een hele kunst is geef ik onmiddellijk toe ; was het makkelijk, dan hadden zo ongeveer alle scholen ook deze problemen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet je pas, als je weet wat deze leerling belangrijk vindt e wat hem beweegt.

Wil je een methodiek om die kennis te vergaren & te mobiliseren? Zoek eens naar 'de circel van verandering' van Prochaska & DiClemente; of naar 'motiverende gespreksvoering' van Rollnick & Miller. Hoewel toegespitst op een andere werksetting (nl hulpverlening/ therapie), zijn de inzichten echt briljant. Misschien een nadeeltje: et is een eerlijke, open zoektoht naar motivatie. Er zo dus uit kunnen komen, dat het volgen van dit vak helemaal niet zinvol is voor deze leerling...

Toegevoegd na 7 minuten:
Zucht... En weer zijn mijn worstenvingertjes incompatibel met het kleine toetsenbordje van mijn smartphone... Toch eens een tablet kopen. Sorry voor de typfouten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de verantwoordelijkheid bij de leerling te leggen. Ik zat op een strenge school en er was niemand in mijn klas echt betrokken bij de saaie lessen. Het was gewoon stom.
Toen kregen wij een nieuwe biologie-leraar. Die zei: ik hou geen absenten bij en ik ga geen straf uitdelen alleen als je de rust ernstig verstoord. Als jullie goede cijfers willen halen moet je opletten, ik zeg alles maar één keer.
NA twee lessen had iedereen het door ;)