Op de site van TPACK wordt het heel helder uitgelegd:

"TPACK, een nieuwe manier om tegen ict in het onderwijs aan te kijken. Het model gaat uit van de specifieke deskundigheid van de leraar: zijn of haar vermogen om de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren aan de leerling met behulp van ict.

Het TPACK model kan leraren helpen bij het maken van keuzes over hoe ict ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen. Tegelijkertijd helpt het TPACK model leraren om kritisch na te denken over hun eigen kennis en de kennis die zij nodig (zouden moeten) hebben om ict zinvol in te kunnen zetten binnen bepaalde vakken met behulp van een bepaalde didactiek."

http://www.tpack.nl/index.html

Wil je er dieper induiken, klik dan op de links bovenin de site: Nieuws, Projecten, Onderzoek etc. Als je dat allemaal leest dan ben je wel een uurtje van de straat, maar weet je er echt alles van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, maar wat is dan precies de nieuwe manier? Je geeft alleen aan dat "het" kan helpen. Hoe gebruik je dit dan in het onderwijs?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de opzet (min of meer) nieuw is. Er staan al veel computers in scholen, maar er is blijkbaar nog nooit een goed plan gemaakt hoe ze te gebruiken. Iedereen klooit maar wat aan. Nu wordt alles eens netjes op een rijtje gezet. Wat zijn je eigen vaardigheden als docent? Wat wil je aan leerlingen overbrengen? Hoe wil je dat doen, en hoe kan ICT daarbij behulpzaam zijn? Welke vaardigheden moet je hebben op het gebied van ICT om het in te zetten in je lessen? Hoe maak je er een werk-leerplan voor? ... Etc. etc. Overigens krijg ik niet de indruk dat ze een totaalplan hebben, of een soort tovermiddel aanbieden, maar alleen maar d.m.v. onderzoek en uitwisseling van ervaringen het onderwijs met behulp van ICT willen verbeteren. Het komt op mij sympathiek over, en dit zou best eens een succes kunnen worden.