Loi MBO opleidingen met of zonder taal en reken/wiskunde examen/vakken?

Beste,

Ik heb vorig jaar moeten stoppen met mijn opleiding vanwege Dyscalculie. Dit is een "rekendyslexie" en kan daardoor niet tot nauwelijks rekenen, en heb niet het vermogen om wiskundige handelingen te verrichten. Ik ben er op onderzocht door een erkend instituut en ben nu in het bezit van een officiële dyscalculieverklaring.

In het mbo bij een roc moet je sinds twee jaar geleden verplicht een Taal en Reken examen afleggen, ongeacht welke opleiding je volgt. Door het verplichtgestelde rekenexamen is het voor mij dus niet mogelijk gebleken, om een mbo opleiding af te ronden.

Mijn vraag:

Als ik een mbo opleiding bij bijvoorbeeld LOI zou volgen, moet ik daar deze vakken (rekenen/wiskunde) ook volgen en afsluiten met een examen? Of zijn daar echt alleen de vakken die met het betreffende beroep te maken hebben?

Graag serieuze antwoorden want het is echt een groot probleem.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Als het gewone MBO dit heeft heeft de LOI het ook.

Even iets anders: http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/dyscalculie-op-school/protocol-erwd2-vombo/ ze zijn bij balansdigitaal wel bezig om een protocol op te stellen. Ik denk dat je bij hun je vraag eens moet neerleggen want het is absoluut niet de bedoeling dat jij zonder startkwalificatie de werkmarkt op moet (een startkwalificatie is een MBO2 of hoger diploma of havo of hoger).

Heeft u een inhoudelijke vraag over een stoornis, hulpverlening of onderwijs, dan kunt bellen met de Advies- en Informatielijn (AIL) van Balans, telefoonnummer: (0900) 20 200 65 (kosten: € 0,25 per minuut).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg bedankt voor uw antwoord. Deze site ben ik inderdaad ook tegengekomen. Ik zal er deze week eens contact meer opnemen.