Ik heb een overhoring over natuurkunde en dan moet ik de weerstand van een draad berekenen. maar daar staat dat A 1/4 is. is dit standaard?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee.
A is het symbool voor oppervlak. Als je de weerstand wilt berekenen vanuit het materiaal(dus zonder meting), dan gebruik je de soortelijke weerstand van dat materiaal.
De weerstand is evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de dwarsdoorsnede.
Om je vraag te beantwoorden: nee, niet elke draad heeft een oppervlak van 0,25m^2(ik ga uit van meter en niet mm), dat zou een rechthoekige bak zijn die een halve meter hoog en breed is.