Mag een leraar één van zijn leerlingen uitschelden?

een leraar schold over het laatst een leerling in de klas nu zitten we met de vraag of het nu eigelijk wel mag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het voor de grap? En hoe erg was het scheldwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij scheld meer maals niet één keer hij zegt bijvoorbeeld tegen een meisje simpele vrouw of dergelijke
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpele vrouw is toch geen schelden? Achtelijke muts ja, tuthola is net de grens, maar simpele vrouw is bijna een compliment! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is (een) 'tuthola'? ^o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuthola? Da's zoiets als een huppelkutje;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk simpele vrouw of als 'stopwoordje' wordt gebruikt, of een benaming was die paste bij de situatie, zonder expliciet iemand te willen beledigen. ... maar ik was er natuurlijk niet bij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In principe heeft de leraar een bepaalde machtspositie, en daar dient hij wel fatsoenlijk om behandeld te worden. Maar als hij zich zelf onbehoorlijk gedraagt, kan hij uiteraard geen respect/eerbied verwachten. Dat zou uiteraard niet eerlijk zijn. Zelf heb ik ooit in een klas gezeten waarvan de docent zich bijna als een god liet behandelen. Alles wat hij zei moest gewaardeerd worden en alles wat hij deed moest hem iets opleveren. En als hij een fout maakte, werd het gewoon als goed opgeschreven. Hij was tenslotte docent. Deze man heeft een goede vriendin van mij uitgemaakt voor "dom wicht" omdat ze hem niet helemaal goed verstond en een andere jongen kreeg "achterlijk rotjong" naar zijn hoofd geslingerd om iets soortgelijks. Als je iets deed wat hem niet beviel, ging hij over je heen staan en zei hij vervelende dingen. Hij probeerde respect af te dwingen door te intimideren. Maar er was ook een docente die nooit boos durfde te worden. Zij liet een heleboel toe, en daar werd ook weleens misbruik van gemaakt. Zij was dan weer totaal niet autoritair. Dus dat is ook niet goed. Het is dus belangrijk dat een docent wel laat zien dat hij de leiding heeft, en dat er naar hem geluisterd moet worden, maar daar valt schelden en agressie niet onder.

Het beste antwoord

Dit is weer een voorbeeld van de neergang van normen en waarden in onze samenleving.
Natuurlijk is het begrijpelijk dat een leraar uit zijn slof kan schieten, want leraren op de middelbare school hebben het echt niet gemakkelijk met al die pubers.
Tegenwoordig moet leraren naast onderwijzen ook een soort mede-opvoeders zijn verwachten vele (ik zeg niet alle!!) ouders. Dit is best zwaar.
Echter, een leraar in het middelbaar onderwijs hoort wel de normen en waarden van de school uit te dragen. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Dus.... nee, een leraar mag nooit schelden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10 :)

Andere antwoorden (23)

Dat ligt aan het scheldwoord en in welke klas. Ik zit in de 3e en onze leraren schelden ook wel eens. Maar dat doen wij zelf ook dus hebben wij geen problemen mee.
Als een leraar in groep 3 zou zeggen: En nu op houden met dat gelul!
Dan zou dat niet acceptabel zijn. Zegt ie het in de brugklas of hoger dan snap ik het wel. Maar eigenlijk mag het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt niet onder schelden. Het is wel wat grof taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd dat schelden van leerlingen blijkbaar geaccepteerd wordt, heb je het dan over schelden in de klas, tijdens de lessen?
Het hoort niet en zou in de categorie van verbale mishandeling kunnen vallen.

Bijkomende factoren zijn het eventuele gedrag wat het heeft uigelokt, de manier waarop het gezegd ('je bent een oelewapper' bij een grap die niet goed uitkomt is wat anders dan voluit schelden). En hoe vaak een leraar scheld. Is dit eenmalig? Dan hoort het natuurlijk niet, maar er zal geen enkele consequentie uitvolgen.

Als je je er zorgen over maakt kun je contact opnemen met je mentor zij kunnen je er alles over vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk mag dat niet. Hij heeft een voorbeeldfunctie dus dat is heel slecht. Ik zou er mee naar de mentor gaan (samen met anderen, dan sta je sterker), directeur, vertrouwenspersoon e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik vind dat zeer zwak en het zegt waarschijnlijk veel over de kwaliteit van de leraar, die zou toch beter moeten weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de etterigheid van de leerling, en de manier waarop hij uitgescholden werd. Eigenlijk is alleen een brute vernedering waarbij alle medeleerlingen hem uitlachen en hij moet huilen gepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RepSeTc terug in de klas! Schandpaal en eieren, here we come. :-) maar 'brute vernedering' gaat wel wat ver...
Ik vind het onprofessioneel . Ik vind dat het niet mag. Zijn geduld is op , hij zal toch tot 10 moeten tellen. En naar een manier moeten zoeken met de leerling een prettiger kontact te hebben. In een na gesprek ,dit gedrag van een leraar keur ik af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoort niet en zou niet mogen. Nu is ook niet alles een scheldwoord. Oelewapper en stuk onbenul geven doorgaans aan wat er bedoeld wordt, maar is niet echt schelden in de zin van klootzak, eikel en hemateef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De leraar is welliswaar de 'leider' van de groep/klas, maar daar óók een onderdeel van. De groep behandelt elkaar met respect, en daar hoort schelden absoluut niet bij. Als de 'leider' zich daartoe verlaagt, heeft hij echt niet opgelet tijdens zijn opleiding....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kregen vroeger wel eens een klap van de leraar of werden met spaanse rietjes op onze vingers geslagen.
dit werd geaccepteerd door ons.
maar uitgescholden dat is me nooit overkomen vroeger.
en uitschelden is iemand in het openbaar vernederen,in het bijzijn van anderen,en zou eigenlijk niet mogen.
maar ik kan me voorstellen dat je tegenwoordig,het bloed wel eens onder de nagels vandaan gehaald wordt door te bijdehande leerlingen.
en als de leraar een keer zijn dag niet heeft, dat hij dan ook wel eens een keer uit zijn slof kan schieten.
het zou iedereen een keer kunnen gebeuren,maar het is natuurlijk niet goed te keuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoort niet. Als het voor de grap is, maakt het niet veel uit lijkt mij - maar als leerlingen geleerd wordt om fatsoenlijk taalgebruik te hanteren, moeten leraren dat ook doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Xje;

Dat hangt sterk af van de woorden die hij gebruikt en of hij steeds dezelfde leerling op de korrel neemt. Het voorbeeld dat je in de reacties noemt vind ik niet echt wereldschokkend. iemand persoonlijk uitschelden is iets anders naar mijn smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja best wel maar het mag niet te hard worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. Als ie z'n kladden maar thuis houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is best wel lastig.
Theoretisch gezien: nee, het mag absoluut niet!
Praktisch gezien, ik kan me voorstellen dat het gebeurt.

Ga in ieder geval met je mentor praten. Laat uitzoeken wat het verhaal van de leraar is, want misschien is er ook bij die leraar wel meer aan de hand, waardoor hij lichtgeraakt was? Daar heb jij als leerling niet direct iets aan natuurlijk, maar het kan prettig zijn als zijn reactie verklaard wordt.
En ga bij jezelf nadenken: wat hebben wij als klas gedaan dat hij ging schelden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een leerkracht zich respectloos gedraagt naar een of meerdere leerlingen, dan vind ik dat dit niet kan. Nu komt het vaak voor dat leerlingen zich ook respectloos gedragen naar de leerkracht toe. Dat kan ook niet. Een leerlkracht kan zijn maatregelen nemen tegen leerlingen met bijvoorbeeld strafwerk of nablijven of uit de klas sturen. De leerkracht heeft, wat dat betreft, een machtspositie. Leerlingen hebben dat niet en daarom vind ik dat leerkrachten de leerlingen met respect moeten behandelen. Een geintje mag best wel eens maar dan wel gepast. Ik vind dat je een klacht mag indienen als je vind dat een leerkracht te ver gaat door te schelden of door ander respectloos gedrag. Zelf heb ik dat jaren geleden ook gedaan tegen een economieleraar. Het heeft wel geholpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan een leraar nog respect verwachten van zijn leerlingen als hij zelf ook niet respectvol omgaat met de klas.
Dus nee, schelden kan gewoon niet, zo ga je niet om met je medemens.
Misschien kun je eens een klassegesprek voeren, met je leraar erbij natuurlijk, als dat mogelijk is.
Stel het eens voor, of hou eens een spreekbeurt over schelden en respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ook een leraar moet niet schelden.
Maar, ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn die zo vervelend zijn dat ook de beste leraar wel eens uit zijn slof schiet.
Een leraar is ook maar een mens.
De leraar zal dit wel moeten uitpraten met de groep.
De fout ingaan is één maar erop terug komen en laten weten dat je verkeerd bent geweest is twéé.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet. Hij moet juist het goede voorbeeld geven anders mag hij zich net zo goed melden bij de directeur voor een paar uurtjes strafklas!! Want als een leerling een leeraar uitscheld krijgt hij/zij ook een straf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan het scheldwoord, maar eigenlijk is het ook een beetje kinderbishandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het mag niet.!
Maar ze doen het wel...
En zeker niet zomaar.

Wat moet die anders gaan doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is: schoolleidingen houden de hand boven 't hoofd van de leerlingen. Want als een docent zou gaan klagen over een leerling, dan krijgt ie nul op 't rekest. Want leerlingen van school sturen en dergelijke, dat mag niet van de schoolleiding - want dan zou de school een slechte naam krijgen en wellicht ook gedonder krijgen met de onderwijsinspectie. Want kinderen moeten koste wat kost op school (kunnen) blijven. Prestatiecijfers hebben hier dus m.i. een zeer negatief effect: nl. dat veel leerlingen geen enkel respect meer hebben voor docenten. De docenten worden simpelweg niet gesteund door de schoolleiding. De schoolleiding is niet bij machte om straffen uit te delen die werken danwel straffen te bedenken die niet voor een lager waarderingscijfer zouden zorgen. De schoolleiding is over 't algemeen ook gewoon bang voor veel ouders in dezen.

Is 't dan vreemd dat docenten wel eens een leerling uitschelden? Nee - want de docenten worden letterlijk gedwongen om ook de meest rebelse leerlingen in de klas te houden. Of 't mag, moet je dus eigenlijk niet aan de docent vragen, maar eerder aan de schoolleiding / het schoolbestuur / de minister van onderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absurd! Ik ben op de middelbare school ooit uitgescholden door mijn mentor voor : 'stomme dyoxidekip zonder verstand'

Ik vrees dat hij daarmee vooral zichzelf aansprak. Wat verschrikkelijk dom om iemand zo uit te schelden.

Erg laag. Machteloosheid waarschijnlijk..

Ik heb erg gelukkig niets aan over gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag van mij helemáál niet! Leraren zouden juist het goede voorbeeld geven. Alleen vóór de 1e klas zouden die randebiellen ontslagen moeten worden.