Waar komen landnamen vandaan?

Waar komen landnamen als Nederland etc vandaan? en dan bijv België..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Amadea
12 jaar geleden
Waar de naam Nederland vandaan komt staat al lang op GV te lezen: http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-nederland.102108 en http://www.goeievraag.nl/vraag/nederland-ontstaan-naam.140464

Antwoorden (3)

De oorsprong van de benaming van het staatkundige begrip België is te vinden in de naam Belgae, een groep Keltische stammen die het gebied bewoonden dat onder de Romeinse keizer Augustus als de provincie Belgica zou worden ingericht. Na de Romeinse overheersing geraakte de naam in onbruik tot aan de humanisten (tweede helft 15de eeuw), die echter de namen Belgium en Belgae zowel op het huidige Nederland als op het huidige België als op de beide tezamen toepasten. Zo werd bijv. met de benaming Belgium Foederatum de Republiek der Verenigde Nederlanden aangeduid. Toen tijdens de Brabantse Omwenteling de Zuidelijke Nederlanden tot een onafhankelijke staat werden uitgeroepen, kreeg deze de naam États Belgiques Unis. De benaming Belgen werd voortaan bijna uitsluitend gebruikt met betrekking tot bewoners van het grondgebied dat later België zou vormen en met het ontstaan van de staat België (1830) kregen de namen België en Belgen voorgoed hun beperkte zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland is letterlijk het laag gelegen land.

In de eerste eeuw voor Christus veroverde de Romeinse veldheer Julius Ceasar ‘Gallië’. Gallië was vroeger de naam voor het gebied waar nu de landen Frankrijk en België liggen. Hij schreef een boek over zijn veldslag. In een van de hoofdstukken noemt hij de Belgea (Belgen) zijn dapperste tegenstanders. De Belgen lieten hun land namelijk niet zomaar veroveren. Ze boden weerstand en veel Belgen werden vermoord.
Ongeveer 200 jaar geleden werd België zelfstandig. De inwoners van het land mochten toen een naam kiezen, en men koos de naam van de dappere stam die weerstand bood aan Julius Ceasar.
Amadea
12 jaar geleden
Landnamen kunnen verschillende oorsprongen hebben.

Een land kan genoemd worden naar een specifiek volk wat er woonde, zoals bij België het geval, maar ook de Franken in Frankrijk.

Een land kan genoemd worden naar de specifieke kenmerken in het landschap, zoals Nederland, een laag gelegen land of IJsland.

De naam Amerika is afgeleid van de Italiaanse ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci. Saoedi-Arabië is het stuk van Arabië dat door het koningshuis van de Saoedi's geregeerd wordt.

Marokko heet in het Arabisch Magreb, 'ma' staat voor een plaats waar iets gebeurt, 'grb' staat voor het ondergaan van de zon: Marokko is voor de Arabische wereld de plaats waar de zon onder gaat. Zo is Zuid-Afrika ook vernoemd naar zijn geografische ligging.

Landen kunnen ook vernoemd zijn naar iets wat ze juist niet zijn: Groenland werd zo genoemd om er mensen naar toe te lokken.

Zo heeft ieder land en iedere naam een eigen oorsprong en is het onmogelijk om dit in één antwoord voor alle landen te benoemen.