Is een tentamen geldig als de aangegeven en ook behandelde stof niet in de tentamen voor komt? (zie uitleg)

Op het HBO heb ik een tentamen Engels gehad. Hier kregen wij 3 onderdelen die getoetst moesten worden voor onze P. Woordenschat, grammatica en leesvaardigheid. Nu is het deel leesvaardigheid uitgevallen in het tentamen. Terwijl wij in de colleges hier ook veel aandacht aan besteed hebben. Zo een 50% van de tijd. Er is een fout gemaakt in het tentamen om dit deel eruit te laten. Mag de school dit tentamen als geldig verklaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

een tentamen gaat over de behandelde stof , maar in een tentamen staat nooit alle behandelde stof. Het kan dus zijn dat een deel van de stof die wel is opgegeven om te leren of waaraan wel aandacht is gegeven in de lessen niet terugkomt in het tentamen. Echter een ander verhaal is het wanneer bewijsbaar is dat het tentamen niet aan de eisen voldoet, dat kan je het beste nakijken in de tentamenwijzer of de examenwijzer van je opleiding.
Eventueel kan je een klacht indienen bij de examensecretaris of de examencommissie , maar misschien kan je er wel uitkomen met de docent in kwestie .dus stel rustig wat vragen om erachter te komen waar het fout is gegaan en of er wellicht een oplossing mogelijk is bijvoorbeeld in de vorm van een aanvullend leesvaardigheids tentamen ( al moet dit ook wel weer officieel geregeld worden , maar dat kan wel in uitzonderlijke gevallen )