Is het mogelijk om met een HAVO-diploma VAVO te gaan doen en dan één of twee vakken op VWO niveau te gaan volgen?

En dat je dan dus een certificaat o.i.d. krijgt dat je die bepaalde vakken op VWO hebt gedaan, op dezelfde manier dat je een VWO diploma krijgt als je alle vakken op VWO niveau doet.

(Beetje rare vraag misschien)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe is VAVO toegankelijk voor mensen van 18 jaar en ouder die nog geen startkwalificatie hebben. En als je een HAVO-diploma hebt, héb je een startkwalificatie. Het zou kunnen dat er gemeentes zijn waarin dit anders is, maar in principe is VAVO dus niet bedoeld voor mensen die al een MBO-2, HAVO- of VWO-diploma hebben.

Je kunt natuurlijk wel staatexamens doen voor één of meer vakken, dat staat los van waar je het onderwijs volgt. Dat zou kunnen via afstandsonderwijs (bijvoorbeeld LOI of NTI) maar je kunt ook proberen om - al dan niet met hulp vanuit je omgeving - de stof goed onder de knie te krijgen, of kijken of je met een middelbare school afspraken kunt maken over het volgen van lessen zonder dat je het complete programma meedraait, om dan dus vervolgens zelf voor een paar vakken het staatsexamen aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, Heel erg bedankt voor je antwoord :) Is een staatexamen hetzelfde als een centraal examen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat krijg je dan voor diploma, certificaat o.i.d. op het moment dat je enkel vakken succesvol afrond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de centrale examens zijn de examens die de school organiseert voor haar leerlingen. Daar hoef je je niet zelf voor aan te melden. Staatsexamens kun je zelf aanvragen, en daarvoor hoef je niet ingeschreven te staan op een school. Je krijgt een certificaat voor het vak waarvoor je het staatsexamen behaalt. Mocht je voor alle vereiste diplomavakken het staatsexamen behaald hebben, of in combinatie met eerdere resultaten van cijferlijsten of vrijstellingen (niet ouder dan tien jaar) alle vereiste vakken gehaald hebben, dan kun je alsnog een diploma aanvragen. Als het alleen om een paar vakken gaat, ontvang je deelcertificaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, zo. Heel erg bedankt!