is het "de draak met iemand steken" of "de draad met iemand steken"?

mijn vriendin en ik hebben hier een weddeschap op gesloten,
ik denk de draak met iemand steken en zij houdt halsstarrig vol dat het de draad met iemand steken is.

wat is het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Jij hebt gelijk: de draak met iemand steken. Ik hoop voor je dat je veel geld in de weddenschap hebt gestoken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was om een bueno :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij was de eerste :)

Andere antwoorden (5)

Het is... de draak steken :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij wint het is de DRAAK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ergens de draak mee steekt, dan drijf je er de spot mee.

De zegswijze de draak steken vindt zijn oorsprong in de legende van Sint-Joris. Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) schrijft hierover: "Deze uitdrukking houdt verband met de 11e-eeuwse legende van Sint-Joris. Deze man was een christelijk officier, die in de 3e eeuw in Cappadocië (in het huidige Turkije) een draak gedood zou hebben. Later speelde men dit gevecht in processies na, maar dat gebeurde na verloop van tijd steeds meer op een grappige, potsierlijke manier, als komische act. De 'nieuwe' Joris stak zijn wapen in een met stro opgevuld 'monster'. En zo kreeg de uitdrukking zijn 'spottende' betekenis."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is de draak met iemand steken. dus jij hebt gelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De draak met iemand steken. Zoek beide op google op en je weet genoeg :)