waarop is het aantal schooluren gebaseerd?

Ik heb het gevoel dat er helemaal niet is onderzocht of scholieren dit aantal uren wel echt aankunnen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik wil alleen maat antwoord op mijn vraag, geen discussie menings uiting of wat dan ook.
Gewoon antwoord op de vraag waarop het aantal schooluren is gebaseerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aankunnen??? Zou je het Verminderen dan ontstaat er een te grote kloof tussen school studeren en werken. Want zou je ze nu pamperen dan kunnen ze het werk niet aan. En daarbij ze moeten een bepaalde hoeveelheid stof opnemen in die tijd. Dat zou ook in het gedrang komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je dat je het zwaar hebt op school?

Antwoorden (2)

Het aantal schooluren is gebaseerd op de hoeveelheid leerstof die moet worden weggewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het aantal lesuren dat nodig is om je de stof eigen te maken. Het is zelfs al bewezen dat 30% van de scholen het niet eens haalt en daarom zijn er veranderingen in gang gezet.

Scholen hebben de wettelijke verplichting om in de eerste drie leerjaren van het voortgezet onderwijs ten minste 1280 lesuren van 50 minuten onderwijs te verzorgen, oftewel 1067 klokuren (art. 11c, lid 1 Wet Voortgezet Onderwijs). Dat zou betekenen 40 weken 32 lesuren of een equivalent daarvan. In de bovenbouw van het VO hebben de leerlingen recht op minimaal 1000 klokuren onderwijstijd per leerjaar (art. 12, lid 5 WVO) en in het laatste leerjaar op minimaal 700 klokuren onderwijstijd (Inrichtingsbesluit, artikel 26 f). Het maken van huiswerk in een tussenuur mag dan niet tot onderwijstijd worden gerekend. In het onderwijsverslag van 2003/2004 van de Inspectie van het Onderwijs wordt echter vermeld dat 30% van de scholen de leerlingen onvoldoende tijd biedt om zich het leerstofaanbod eigen te maken. Deze constatering doet men al jarenlang. Waarschijnlijk haalt bijna geen van de scholen voor voortgezet onderwijs de wettelijk voorgeschreven onderwijstijd. Een tijd geleden kondigde minister Van der Hoeven daarom al aan met nieuwe wetgeving te komen die per augustus 2006 zou moeten ingaan. De norm blijft 1067 klokuren per leerjaar, maar scholen kunnen besluiten daarvan in neerwaartse zin af te wijken tot een minimum van 1000 klokuren mits de vrijkomende tijd voor kwaliteitsbevordering van het onderwijs aan de school wordt ingezet. Wel moeten de twee extra weken ’onderwijs gerelateerd’ worden ingevuld, bijvoorbeeld door extra projecten op school.