Wie kan mij de juiste spelling geven. Is het lievie, liefie of lieffie?

Ik ben altijd uit gegaan van lievie maar merk dat het op verschillende manieren geschreven wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
76.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 'liefje' beter klinken. En omdat dat ABN is, is dit meteen ook de juiste spelling.

Het beste antwoord

Ik zou niet weten waarom het geen Nederlands woord is. Het komt op internet vaak genoeg voor. De Woordenlijst van de Taalunie kent het niet, maar daar staan wel meer woorden niet in.
Een googletelling kan de oplossing geven:
lievie - 247.000
liefie - 611.000
lieffie 1.040.000
Dat is een Diederik Samsom-uitslag. Voor mij wint lieffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is het liefie. Maar dit is geen ABN dus kan lievie denkelijk ook.

O, ik zie dat de spellingscontroler hier ook voor liefie gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok thnx, dat zag ik ook al maar ik doe ht dus al zo lang fout dat ik het even zeker wilde weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heet nu Standaard Nederlands, geen ABN meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel beter
Bij woorden met een lange klank die eindigen op een f, zoals liefie/lieffie, wijfie/wijffie en boefie/boeffie, is de neiging de f te verdubbelen iets kleiner, omdat een f vrijwel nooit verkeerd (als [v]) zal worden uitgesproken. Wat ons betreft hebben de vormen met een enkele f de voorkeur, maar het schrijven van ff is niet fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja hypnotize :-)
Het is geen goed Nederlands, en daarom is er dus ook geen juiste spelling voor. Je kan het dus schrijven hoe je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon liefJE !! De rest is SMS-taal of chat-taal dus geen ABN en daardoor dus fout.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sms taal is ht zeker niet. Sms of chattaal wordt juist verkort door tekens of klinkers weg te laten. Of een vervanging van woorden door bv 1 enkel teken. Daarbij is dit een veel gebruikt woord dat al in mijn kindertijd
(lang voor ht cmptr tijdperk) werd gebruikt. Er zijn wel veel mensen die woorden verkeerd schrijven alsof ht een soort mode verschijnsel is zonder enig nut. Maar das gewoon dommigheid.