Iemand met (een vorm van) autisme kan zich bij elke mogelijke MBO opleiding aanmelden. Of dat altijd verstandig is kan men zich afvragen. Dat is afhankelijk van de persoonlijkheid, en van de mate van autisme, en van de opleiding. Zo kan ik me voorstellen dat opleidingen waarbij het omgaan met mensen (kinderen, patiënten, etc.) heel belangrijk is niet zo geschikt zijn voor de meeste autistische leerlingen. Maar opleidingen in de ICT, in de techniek, of in de administratieve sector kunnen juist heel geschikt zijn. Maar nogmaals: dat is vooral afhankelijk van de persoonlijkheid en de mate van autisme!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervan uitgaande, dat je een MBO school bedoelt, speciaal voor onderwijs aan mensen met autisme: die heb ik in de provincie Utrecht niet gevonden.
Voor zover ik weet bestaat dat niet in Nederland.
Je kunt informeren bij de NVA, misschien ook bij MEE.

http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1331574050

http://www.mee.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, voor zo ver ik weet bestaan die niet. Je kan je ook gewoon aanmelden bij een gewone MBO. Geef dan goed op het inschrijfformulier aan dat je autisme hebt en extra begeleiding wil ontvangen. Op het intakegesprek kun je dat verder toelichten en kan de goede hulp gezocht worden. Ik ken autistische mensen die zich ingeschreven hebben bij een normale MBO en die het met extra begeleiding heel goed naar hun zin hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover mij bekend is, zijn er geen MBO-opleidingen die zich speciaal richten op mensen met autisme. Er is trouwens wél extra begeleiding mogelijk vanuit school, of extra begeleiding van buiten de school. Er zijn ROC's die deze interne begeleiding heel goed op orde hebben, en er zijn er ook waar dit wat minder is.

Tenslotte is er nog het REA College, speciaal voor mensen met een handicap. Zij kunnen begeleiding aanbieden terwijl de leerling naar een ROC in de buurt gaat, of kunnen een compleet aangepast traject aanbieden als een leerling door zijn of haar handicap niet op een gewoon ROC terecht kan. Dit doen ze in opdracht van het UWV, dat betekent dat het UWV moet hebben vastgesteld dat er sprake is van een arbeidshandicap. In de praktijk zijn het vaak Wajongers die een opleiding volgen via REA College. Zij hebben ook expertise in het begeleiden van autistische leerlingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo ver ik weet en gezocht hebt, zijn die er niet. Met een rugzakje kan je natuurlijk wel terecht in het gewone MBO. Uit ervaring weet ik dat het vaak toch nog best moeilijk is/gaat.
12 jaar geleden
Ik zie niet het autisme, ik zie het niveau.
Ik heb zelf een vorm van autisme en wij hebben een volwassen dochter met Asperger.
Mijn reactie: iedere MBO opleiding is in principe geschikt voor mensen met autisme. Het gaat ook niet zozeer om de diagnose, het gaat vooral om de vraag: wat heeft uw kind nodig om zo "normaal"mogelijk te kunnen functioneren. Maak dit kenbaar bij een open dag, vraag naar een vorm van studiebegeleiding. Weet dat de sociaal-emotionele kant van uw kind anders werkt dan de doorsnee leerling. Dat zijn de momenten waarop kinderen beschadigd kunnen raken in hun persoonlijkheid en gaan afhaken. (ze zijn "anders" ).
Bekendheid geven aan de stoornis bij de medeleerlingen voorkomt veel (onnodig) leed.
En maak bij de keuze van uw school gebruik van de kennis over uw kind, het interessegebied en zijn of haar deelbegaafdheid. Samenwerken en motoriek (beroepsgericht)zijn niet de sterkste kanten van personen met autisme.