is het verplicht om ouderbijdrage te betalen voor basisschool gaande kinderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er dus ook voor kiezen om alleen het schoolreisje te betalen, de school kan je kind verder van niets uitsluiten en je kind mag er gewoon bij zijn. 'Goede' school als jouw kind dan geen sinterklaaskadootje krijgt als enige!

Het beste antwoord

Nee, het is niet verplicht en scholen zijn verplicht de ouders te informeren daarover. Met ouders die echt moeite hebben met deze onkosten kan vaak op school een regeling worden getroffen. Ook in het geval dat er meerdere kinderen op school zitten; daar wordt vak rekening mee gehouden. Leerkrachten zullen niet gemakkelijk een kind 'straffen' met uitsluiten van extra activiteiten, maar de onkosten spreiden. het totale budget voor extraatjes gaat daarmee wel omlaag.
Maar scholen zullen niet gemakkelijk individuele kinderen de dupe laten worden van onwil of onmacht van hun ouders.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ken enkele ouders die echt problemen hebben met deze onkosten en die zelf aangeboden hebben om op andere wijze - niet financieel- toch behulpzaam te zijn. Dat kan op vele manieren; vaak is een paar extra ogen, oren of handen net zo waardevol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Neen.

Onderwijs behoort in Nederland gratis te zijn, ook alle andere activiteiten die door de school georganiseerd worden dienen uit de pot betaald te worden die de regering beschikbaar stelt.

Indien u de ouderbijdrage niet betaald bestaat de mogelijkheid dat uw kind aan een aantal zaken niet mag deelnemen zoals:

schoolreisje, Sinterklaas, Kerstontbijt etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ouderbijdrage is altijd vrijwillig. De school is zelfs wettelijk verplicht erop te wijzen dat de ouderbijdrage vrijwillig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet verplicht.

Er zijn ouders die weigeren om deze bijdrage te betalen.

Dit is voor de school vervelend, want dit geld moet ergens vandaan komen. Vaak zetten ze om die reden sancties op deze weigering (bijv. kind wordt uitgesloten van deelname van sommige ‘extra’s’).

Maar als je dit echt niet kunt betalen, kun je contact met school opnemen. Vaak is er dan wel een mogelijkheid om de situatie op te lossen.

Maar omdat er ook veel ouders die ‘wegeren te betalen’, zul je de situatie dan toe moeten lichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vrijwillige bijdrage, je kunt er dus ook als ouderraad voor kiezen om je festiviteiten iets goedkoper te maken en net zoals iedereen de tering naar de nering te zetten en niet er zomaar van uit te gaan dat iedereen wel betaalt. Verder kun je een kind niet uitsluiten van deelname tijdens lessen, dus geen paasontbijt mag niet. Wel mag je een kind uitsluiten van het schoolreisje maar dan moet je dus wel iets anders aanbieden omdat het gewoon een lesdag is.