Hoe heeft de werkgelegenheid voor het beroep leraar zich de laatste 5 jaar ontwikkeld?

ik moet dit opzoeken voor school en mijn economie praktische opdracht. maar ik kan er nergens wat over vinden.. iemand misschien enig idee of goeie sites met misschien tabellen of iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De werkgelegenheid in het onderwijs heeft zich de afgelopen 5 jaar in positieve zin ontwikkeld. D.w.z. dat mensen die net afgestudeerd waren, in die periode steeds sneller een baan konden krijgen. Dat is positief nieuws voor a.s. leerkrachten die een baan zoeken, maar minder positief voor het onderwijs zelf. Want er zijn ook tekorten, vooral in de grote steden. Dat probleem zal de komende jaren groter worden, omdat er veel ouderen in het onderwijs werken, en die gaan de komende jaren allemaal met pensioen.

Grafieken zijn daar niet over te vinden, maar wel berichten die daar op duiden:
"Het lerarentekort lijkt nu minder nijpend dan een paar jaar geleden, maar er komen moeilijke jaren aan. Door de vergrijzing en het stijgend aantal leerlingen loopt het tekort aan leerkrachten in het voortgezet onderwijs de komende jaren op tot vierduizend."

Hieronder 2 links, waar je alles kunt lezen.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/2918001/2011/09/20/Lerarentekort-zal-oplopen-in-voortgezet-onderwijs.dhtml
http://www.nu.nl/economie/2737745/eu-verwacht-lerarentekort-in-nederland.html

Het aantal leraren dat werkloos is, is niet groot. Hier een verhaal van iemand die geen baan kan vinden:
http://www.depers.nl/economie/460886/Werkloze-leraar-bestaat-nog.html

M.i. heeft de geringe werkloosheid in het onderwijs te maken met leeftijd (een 50 jarige plaats je niet zo makkelijk in een heel jong team) en het kan ook zo zijn, dat er mensen werkloos raken die het werk in het onderwijs niet aankunnen. Want je moet er wel geschikt voor zijn.