Hoe heet de universitaire studie, waarin je enkel de basis leert van bepaalde vakken?

Ik heb nog geen idee welke studie ik moet kiezen. Nu heb ik gehoord dat er een 'studie' bestaat waar je nog niet echt een richting kiest. Bijvoorbeeld: Een jaar lang de basis van alleen beta-vakken. Na dit jaar zou je een definitieve richting kunnen kiezen. Weet iemand wat de benaming voor zo'n studie-jaar is? En eventueel waar je deze kan volgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat deze studie zich in Amsterdam bevindt, want ik kende iemand die dit deed daar. Maar hoe het heet ben ik helaas vergeten. Maar als advies, als je echt niet weet wat je wilt, is studeren wel een erg dure grap, ga een jaartje vrijwilligerswerk doen bij verschillende instanties, ga reizen, ga werken, en dan kom je er vanzelf wel achter wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien eens zoeken op oriëntatiejaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim idee Hippo! http://www.orientatiejaar.nl/ot/index.html

Het beste antwoord

In Utrecht heb je liberal arts and sciences, en ik weet dat ze in elk geval in Groningen, Wageningen en Amsterdam (UvA) de vrije bachelor aanbieden.

Waarschijnlijk zijn er wel meer uni's die zoiets bieden, en hebben ze er elk weer een eigen benaming voor.

Als je weet in welke richting je wilt gaan studeren, kun je denk ik beter een brede propedeuse volgen, en daarna je keus maken. Dus niet volledig zelf je programma samenstellen. Het is immers niet helemaal duidelijk wat je precies kunt als je afstudeert na zo'n vrij programma, en zeker met de langstudeerboete en het huidige politieke klimaat, zit je ook niet te wachten op een langdurig schakelprogramma voor de master die je uiteindelijk kiest.