Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het duidelijk verschil tussen de ondergeschikte voegwoorden of en als?

Velen hebben moeite met het gebruik van of en als. Voorbeeld: Ik weet niet of/als ik straks kom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit iemand "ik weet niet als ik straks kom" horen zeggen. Het klinkt wel zo gigantisch krom... Misschien iemand die pas op latere leeftijd Nederlands heeft geleerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad: er is geen overeenkomst tussen die twee ;) De vraag of je ALS of DAN gebruikt is veel logischer (groter als hem of groter dan hem) want dat is veel moeilijker te begrijpen. Of en als is te makkelijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

'Of' laat zien dat je twijfelt over iets. ('Ik weet niet OF hij komt.')

'Als' drukt een voorwaarde uit ('Als je nu niet naar me luistert, ga ik bij je weg.')
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de traditionele grammaticaregels wordt het voegwoord ALS gebruikt wanneer er in een vergelijking sprake is van gelijkheid.
(1) Isabelle is ongeveer even groot als ik.
(2) Tim is net zo oud als Maarten.
(3) Mijn tuin is niet zo kleurrijk als die van jou.

Ik weet niet ALS ik kom is gewoon foutief Nederlands. Bedoeld wordt dan: Als ik kom, kom ik vroeg. Het woord als drukt hier de onzekerheid uit van het komen.

Ditzelfde (de onzekere invulling) doet zich voor bij het woord OF.
* Of Henk komt, is nog niet zeker. (Henk kan komen of hij
kan kan niet komen)
* We zullen zien of hier een mogelijkheid is (misschien is er
een mogelijkheid, misschien niet)

Toegevoegd na 2 minuten:
Het voorbeeld hierboven: Als ik kom, kom ik vroeg / moet gelezen worden als: Als ik kom,...............(kom ik vroeg, kom ik laat)
(Lees meer...)
Bronnen:
fisbel
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing