Mag je werkgever, binnen basisonderwijs, je verplichten regelmatig in de avond bijeentekomen

Ik kan in de cao niks terug vinden en ben benieuwd of het vast staat dat je lesgebonden en vergaderuren tussen 8.00 en 18.00 moet hebben? Dit staat overigens los van de tijd die je thuis nakijkt en voorbereidt..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat versta je onder "regelmatig"? Elke school heeft ouderavonden, en natuurlijk kan je werkgever je verplichten om daarbij aanwezig te zijn. Maar elke week een avond op school verschijnen lijkt me minder logisch.

Het beste antwoord

Ja, je werkgever kan je dit verplichten.
Echter wat meer info. Als een werkgever wil dat je cursussen of bij bijeenkomsten aanwezig bent dan zal dit zo veel mogelijk tijdens werktijd moeten gebeuren, echter bij overmacht (zo als bijvoorbeeld met scholen) mag de werkgever je verplichten op avonden aanwezig te zijn.
Echter zal hij je wel moeten compenseren met of, uitbetaling van de overuren of compenseren met vrije uren.
Hier zit natuurlijk wel een maximum aan en het mag ook niet elke week gebeuren, echter kan men je per week normaal gesproken 4 uur verplichten om over te werken.
Let op, dit is de algemene regel voor het bedrijfsleven, in de CAO van het onderwijs kan hier misschien een verschil in zitten daar je ook al uren besteed aan thuis werk voor de school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Fijn dat ook jij het over 'compenseren' hebt. En natuurlijk kan je er hier en daar niet omheen om in de avond samen te komen. daar ging het ook niet om, meer of het zomaar kan... het kan dus zomaar, mits! duidelijk, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Geen idee wat er in de CAO staat of in de wetgeving qua werktijden. Naast de regels is er vaak ook nog zoiets als commitment en inzet voor je werk. In het onderwijs is het gewoon lastig overdag dingen te regelen zonder dat het ten koste gaat van de dure onderwijstijd van leerlingen.

Toegeven dat ze niet ongelimiteerd gebruik kunnen maken van je vrije tijd, kun je er vrees ik niet omheen dat dit in de avonduren moet.

Het beroep als leerkracht enkele voordelen, maar ook helaas enkele nadelen. Zo heeft elke beroepsgroep wel iets. Persoonlijk denk ik dat het werken in het onderwijs een soort roeping is. En ik heb dan ook het grootste respect voor mensen in dit werk.

Misschien niet direct het antwoord wat je wilt horen...