Zijn scholen in de afgelopen eeuw veel minder streng en ordelijk geworden?

Hiermee bedoel ik in de vorm van dat ze vroeger stil moesten zijn, ze precies wisten wat ze elke dag gingen doen (omdat dit altijd hetzelfde was?) enzovoorts. Het gaat namelijk om de overdiagnose van kinderen met ADHD, die de afgelopen eeuw steeds groter is geworden, en mogelijk een verband heeft met het minder ordelijk en strict worden van scholen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Powergen
12 jaar geleden
"overdiagnose van kinderen met ADHD, die de afgelopen eeuw steeds groter is geworden" Volgens mij zijn er nog steeds evenveel ADHD kinderen alleen krijgen drukkere kinderen sneller de stempel: ADHD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een wildgroei aan ADHD-diagnoses omdat mensen tegenwoordig graag een etiketje plakken op kinderen. Ik zie de correlatie met een ordelijke en strikte school niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat om mijn profielwerkstuk, en simpelweg zeggen dat kinderen sneller de stempel adhd krijgen kan dus niet. Dat is ook mijn mening, maar ik moet dit toch echt onderzoeken! Dus sorry, aan deze antwoorden heb ik niet zoveel. En de relatie met een striktere school is dat kinderen met ADHD zich beter gedragen op een school waar alles ordelijk is, waar alles vantevoren gezegd wordt en alles duidelijk is. Nu zijn scholen minder strikt dan vroeger, en merk je hun ADHD gedrag meer. Dit moet ik dus alleen nog bewijzen, dus als iemand goede bronnen heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ADHD, 's Morgens om 6u opstaan. 1u joggen. Dan naar school- niet zwijgen is een pak voor de broek- efficiënter dan Rilatine.
En zeker geen uren computeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koeiengek: Hier staan ook geen antwoorden, maar slechts reacties. Ik denk dat wanneer je een onderzoek moet doen dat je dan eens eerst moet beginnen met de literatuur over dit onderwerp uit te spitten. Dan ben je al snel een stuk wijzer dan van de antwoorden van de gemiddelde GVer.
Ik vond dit al op Wikipedia (en dan heb ik dus nog niet echt gezocht):
De grote toename van het aantal gevallen van ADHD doet soms denken aan een "mode-diagnose". Onderzoek toont echter aan dat de diagnose van wat nu ADHD wordt genoemd, minstens teruggaat tot het begin van de vorige eeuw.
Op wikipedia staan ook behoorlijk wat bronnen vermeld. Ik denk dat je daarmee wel een stuk verder komt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens bevatten de meeste bronnen ook weer bronnen en zo kom je dus aan steeds meer bronnen. Zorg wel dat je goed bijhoudt wat je waar leest, want je bent snel de draad kwijt en vindt dan dat ene mooie stukje nooit meer terug (ervaring).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je eens kijken naar de verschillen met andere landen. Het school systeem in België is veel strenger. Is er daar ook zo'n groei?

Het beste antwoord

Vroeger bestond adhd nog niet. De voorloper was mbd, maar dat bestond ook niet al heel lang terug.

Door structuur, duidelijkheid en consequenties is het gedrag van adhd ers goed te sturen en bonnen de perken te houden. Dat gebeurde vroeger beter.

Nu zijn de kinderen wellicht evrn druk, maat krijgen ze minder structuur ed aangeboden waardoor het gedrag verergert.

We diagnosticeren eerder en makkelijker. Mensen hebben behoefte aan etiketjes, mede omdat he daardoor recht hebt op extra voorzieningen. (bv pgb).
Door wachtlijstrn bij de ggz zijn artsen makkelijker geworden; geregeld wordt er ritalin voorgeschreven en als dat werkt gaat de dok en ouders ervan uit dat hey kind adhd heeft.
Inderdaad, dit is de omgedraaide werekd; eerst meds en werkt t dan heb je dr stoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Antwoord op je hoofdvraag: Ja, dat is zeker het geval.
En heel zeker als je het hebt over "de lagere school".

In mijn lagere school tijd, zeg maar 50 jaar geleden,
was er geen sprake van ADHD.
Voorbeeld: Na het speelkwartier keurig in de rij, voordat je naar binnen liep, in de rij.
Alles was even strikt, duidelijk en ordelijk.
Maar met weinig aandacht voor het individuele kind.
Ik was zeer ongelukkig op de lagere school en dat was een kwestie van jammer, maar helaas....

Mijn kinderen hebben een poos op een Jenaplanschool gezeten. Want daar geeft men individueel onderwijs. Aandacht voor het kind als persoon.
Veel vrijheid en individuele ontwikkeling.
En daar ging het niet zo best!! Niet.

Toen kwamen ze weer op hun oude, [katholieke] lagere school.
Met een heel prettig team en een heel wijze hoofdonderwijzer.
En regels.
Op mijn vragen waarom bepaalde regels golden, zoals in de rij staan, (2 aan 2 en monden dicht) voor het naar binnen gaan...
antwoordde hij twee dingen:
Een oud schoolgebouw is gevaarlijk, met gladde trappen, dus is extra discipline vereist.
Kinderen die thuis vrij worden gelaten, zijn gebaat bij een strengere school.
Want ieder kind heeft behoefte aan regels, aan discipline, aan duidelijkheid.
Krijgen ze dat thuis niet, dan moet de school daar voor zorgen.

Kinderen die thuis vrij streng opgevoed worden, zijn dan (misschien) weer beter thuis op een Jenaplanschool.
Vanweg het evenwicht.

Het gaat dus niet alleen om het minder ordelijk en strict worden van scholen
* het gaat ook om een heel andere opvoeding: ouders die het veel drukker hebben met zichzelf en dus minder aandacht voor de kinderen. En aandacht moet "quality time" zijn, en dus gezellig. Laten we het vooral leuk houden.
* het gaat ook om een heel andere leefomgeving:
Drukke kinderen konden vroeger buiten spelen, voetballen op straat, rotzooien op een braakliggend veldje, zich uitleven.