Zijn scholen in de afgelopen eeuw veel minder streng en ordelijk geworden?

Hiermee bedoel ik in de vorm van dat ze vroeger stil moesten zijn, ze precies wisten wat ze elke dag gingen doen (omdat dit altijd hetzelfde was?) enzovoorts. Het gaat namelijk om de overdiagnose van kinderen met ADHD, die de afgelopen eeuw steeds groter is geworden, en mogelijk een verband heeft met het minder ordelijk en strict worden van scholen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vroeger bestond adhd nog niet. De voorloper was mbd, maar dat bestond ook niet al heel lang terug. Door structuur, duidelijkheid en consequenties is het gedrag van adhd ers goed te sturen en bonnen de perken te houden. Dat gebeurde vroeger beter. Nu zijn de kinderen wellicht evrn druk, maat krijgen ze minder structuur ed aangeboden waardoor het gedrag verergert. We diagnosticeren eerder en makkelijker. Mensen hebben behoefte aan etiketjes, mede omdat he daardoor recht hebt op extra voorzieningen. (bv pgb). Door wachtlijstrn bij de ggz zijn artsen makkelijker geworden; geregeld wordt er ritalin voorgeschreven en als dat werkt gaat de dok en ouders ervan uit dat hey kind adhd heeft. Inderdaad, dit is de omgedraaide werekd; eerst meds en werkt t dan heb je dr stoornis.

Antwoord op je hoofdvraag: Ja, dat is zeker het geval. En heel zeker als je het hebt over "de lagere school". In mijn lagere school tijd, zeg maar 50 jaar geleden, was er geen sprake van ADHD. Voorbeeld: Na het speelkwartier keurig in de rij, voordat je naar binnen liep, in de rij. Alles was even strikt, duidelijk en ordelijk. Maar met weinig aandacht voor het individuele kind. Ik was zeer ongelukkig op de lagere school en dat was een kwestie van jammer, maar helaas.... Mijn kinderen hebben een poos op een Jenaplanschool gezeten. Want daar geeft men individueel onderwijs. Aandacht voor het kind als persoon. Veel vrijheid en individuele ontwikkeling. En daar ging het niet zo best!! Niet. Toen kwamen ze weer op hun oude, [katholieke] lagere school. Met een heel prettig team en een heel wijze hoofdonderwijzer. En regels. Op mijn vragen waarom bepaalde regels golden, zoals in de rij staan, (2 aan 2 en monden dicht) voor het naar binnen gaan... antwoordde hij twee dingen: Een oud schoolgebouw is gevaarlijk, met gladde trappen, dus is extra discipline vereist. Kinderen die thuis vrij worden gelaten, zijn gebaat bij een strengere school. Want ieder kind heeft behoefte aan regels, aan discipline, aan duidelijkheid. Krijgen ze dat thuis niet, dan moet de school daar voor zorgen. Kinderen die thuis vrij streng opgevoed worden, zijn dan (misschien) weer beter thuis op een Jenaplanschool. Vanweg het evenwicht. Het gaat dus niet alleen om het minder ordelijk en strict worden van scholen * het gaat ook om een heel andere opvoeding: ouders die het veel drukker hebben met zichzelf en dus minder aandacht voor de kinderen. En aandacht moet "quality time" zijn, en dus gezellig. Laten we het vooral leuk houden. * het gaat ook om een heel andere leefomgeving: Drukke kinderen konden vroeger buiten spelen, voetballen op straat, rotzooien op een braakliggend veldje, zich uitleven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100