Hbo archeologie in Deventer is een bekostigde opleiding geworden. Hoeveel kost dat nu dan?

Op de site staat dat het sinds 1 september 2011 een bekostigde opleiding is en dat het bijna de helft aan collegegeld scheelt, maar hoeveel is dat dan? Er staan steeds weer verschillende getallen op verschillende sites.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als de studie bekostigd is, dan geldt het wettelijke collegegeld voor de opleiding. Hoeveel collegegeld je moet voldoen is afhankelijk van of je al een studie bent begonnen, of hebt afgerond. Voor de zogenaamde "langstudeerders" geldt een hoger collegegeld dan voor eerste inschrijvers.

Je mag tegenwoordig niet langer studeren dan het aantal jaar dat er staat voor je studie + 1 jaar. Voor elk vertragingsjaar (eerdere niet-afgeronde studies worden meegeteld) betaal je verhoogd collegegeld. Heb je dus langer dan een jaar een andere studie gedaan, dan zul je op een gegeven moment het verhoogde collegegeld voor langstudeerders gaan betalen.

Heb je nog nooit een bachelorstudie gedaan, dan betaal je gewoon het wettelijk collegegeld (tenzij je studie archeologie langer dan een jaar uitloopt). Voor het studiejaar 2012-2013 is het wettelijk collegegeld voor je studie 1771 euro (voor zowel voltijders als deeltijders).

Langstudeerders betalen dus een verhoogd collegegeld. In 2012-2013 is dat collegegeld 4834 euro.

Heb je al een bachelor- of masterdiploma op zak, dan betaal je nog iets meer dan de langstudeerder; je wordt dan door onze regering geacht aan het werk te gaan, in plaats van nog wat slimmer te worden. Je collegegeld is dan 5050 euro.

Nog eens in het kort:
- Beginnende student: 1771 euro
- Langstudeerderscollegegeld: 4834 euro
- Collegegeld na afgeronde studie: 5050 euro