Heb je recht op verlof als leerling van een middelbare school?

Zoja, hoevaak per week/maand mag je dit aanvragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je wilt meerdere keren per week verlof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al zoveel vrij....
Bijzonder verlof krijg je alleen bij huwelijke 1ste graad en bij overlijden 1 ste graad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar mobie, er zijn veel scholen die je vrijgeven als je oom en tante bijvoorbeeld trouwen.

Het beste antwoord

Ja, je hebt recht op verlof. Maar het komt wel op de reden aan waarom je vrij vraagt, dit krijg je niet zomaar voor elkaar. De Leerplichtwet kent geen snipperdagen. Jongeren hebben in een schooljaar voldoende vakantie (zegt de leerplichtwet.).

Als het gaat om een vrijstelling van ten hoogste tien dagen in een schooljaar (in een keer of bij elkaar opgeteld), dan is de directeur van de school bevoegd om een besluit te nemen over een dergelijk verzoek van de ouders.

Als het meer dan 10 dagen betreft, beslist de leerplichtamtenaar erover.

----------------------------------------------------------------------

Voor de volgende zaken heb je als leerling recht op vrij:

Huwelijk van bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad*van het kind: maximaal twee dagen.
Huwelijksjubilea (12½, 25, 40, 50 of 60-jaar van ouders en/of grootouders: één dag.
25-, 40- of 50-jarig ambtsjubileum van ouders of grootouders: één dag.
Ernstige ziekte van ouders, bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad* van het kind: duur in overleg met directeur.
Overlijden van bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad* van het kind: duur in overleg met de directeur.
Verhuizing van gezin: één dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je mag vrij krijgen als je een goede reden hebt, maar verlof is hier niet het goede woord voor

Toegevoegd na 1 minuut:
over het algemeen gaat verlof voor werk of voor de gevangenis, militairen of politiek. school dus niet

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verlof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de reden. Voor vakantie hoeft de school geen vrij te geven. Maar mocht er iemand uit de directe familie overlijden dan moet de school hier wem vrij voor geven.