Waarom krijg ik zoveel studiefinanciering?

Ik krijg veel studiefinanciering, namelijk iets van 315 euro ofzo per maand.
Ook heb ik een ov-studentenkaart.
Waarom krijg ik zoveel studiefinanciering en andere mensen soms maar 95 euro ofzo?
Heeft dat echt alleen maar te maken met de hoogte van het inkomen van mijn vader?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
fisbel
12 jaar geleden
Hier nog een linkje met de maximale bedragen basisbeurs en aanvullende beurs: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/bedragen.asp

Antwoorden (3)

Studie financiering is idd afhankelijk van het inkomen van de ouder(s).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om het inkomen van je ouders van 3 jaar geleden. Ook is er de keuze voor een aanvullende beurs. Hier zit een maar aan.
Je moet echter wel een diploma halen (van gelijk niveau) anders moet je dit hele bedrag terug betalen.
minus de basisbeurs want dit is echter wel een gift
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gekeken naar het inkomen van je ouders van 2 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De basisbeurs is geen gift meer. Ook dit is een prestatiebeurs die moet je ook terugbetalen inclusief de OV kaart als je geen studie binnen een bepaalde tijd afrond.
Het hangt er allereerst van af of je thuiswonend of uitwonend bent. Dus zit je op kamers ja of nee. Daarnaast kan elke student een aanvullende beurs aanvragen en deze wordt berekend aan de hand van het inkomen van je ouders van 2 jaar geleden. Het hangt er dus van af wat je ouders 2 jaar geleden verdienden. Is dit veel, dan zal je weinig extra krijgen of zelfs niets. Verdienden ze niet zo veel, dan zal je een hogere aanvullende beurs krijgen. Je OV-chipkaart heeft hier niets mee te maken, die krijgt elke student en is onderdeel van de basisbeurs.